Test samolotu napędzanego wodorem
40-miejscowy samolot pasażerski napędzany wodorowym ogniwem paliwowym został pomyślnie przetestowany przez firmę Universal Hydrogen.
Lot odbył się z międzynarodowego lotniska Grant County w Waszyngtonie, trwał 15 minut. Samolot napędzany głównie paliwem wodorowym osiągnął pułap 3 500 metrów.
Firma planuje dekarbonizację lotnictwa, aby wypełnić zobowiązania wynikające z porozumienia paryskiego.
Universal Hydrogen oferuje kompletne rozwiązanie do konwersji istniejących samolotów regionalnych. Od ATR72 i De Havilland Canada Dash-8, do latania na wodór.
Zastąpienie silnika turbośmigłowego odbywa się za pomocą silnika elektrycznego na ogniwa paliwowe. Jest on zbudowany na bazie rodziny ogniw paliwowych ProGen firmy Plug Power, specjalnie zmodyfikowanych do użytku w lotnictwie.
„Jednym z unikalnych aspektów tego projektu jest to, że układ napędowy nie korzysta z akumulatora. Ogniwa paliwowe napędzają bezpośrednio silnik elektryczny – co drastycznie zmniejsza wagę i koszty” – czytamy w komunikacie prasowym.
Zestaw modernizacyjny eliminuje potrzebę opracowywania zupełnie nowego samolotu.
„Napędzanie wodorem wykorzystuje modułowe kapsuły kompatybilne z istniejącymi sieciami towarowymi i urządzeniami do obsługi ładunków na lotniskach. Dzięki temu każde lotnisko na świecie jest gotowe na wodór” – powiedział Paul Eremenko, współzałożyciel i dyrektor generalny Universal Hydrogen.
Według Universal Hydrogen, przeprowadzony lot próbny był pierwszym z dwuletniej kampanii testów w locie, która ma się zakończyć w 2025 r. wraz z wejściem do obsługi pasażerów regionalnego samolotu ATR 72 przerobionego na wodór.
Firma twierdzi, że wartość zamówień sięga 250 przeróbek samolotów od 16 klientów na całym świecie. Całkowitą wartość zamówień szacuje się na ponad 3 miliardy dolarów.
Czytaj także: Plectrum – piękny, choć nietani superjacht wodorowy