Teleskop Hubble’a uchwycił mega supernową

Kosmiczny Teleskop Hubble’a podczas obserwacji galaktyki odnotował potężna supernową. Jej jasność oszacowano na 2,5 mld razy większą od Słońca.

Supernowa jest pozostałością po wybuchu gwiazdy. Jest ona nie tylko bardzo duża, ale także bardzo jasna.

To w konstelacji Lwa, Kosmiczny Teleskop Hubble’a uchwycił na zdjęciu galaktykę o nazwie UGC 5189A. Z kolei namierzony obiekt SN 2010jl jest supernową typu II, a więc pozostałością po eksplozji masywnej gwiazdy.

Jej masę oszacowano na co najmniej około 40-50 razy większą od Słońca. Astronomowie twierdzą, że obserwacje takich obiektów pozwolą nam lepiej zrozumieć to, co dzieje się z gwiazdami po ich śmierci. Supernowe to potężne eksplozje, do których dochodzi w momencie wyczerpania paliwa – czytamy na portalu.

Jednak sama odkryta galaktyka jest prawie trzykrotnie mniejsza od naszej Drogi Mlecznej. Jej średnica została oszacowana na około 36 tys. lat świetlnych.

Kosmiczny Teleskop Hubble’a został wyniesiony na orbitę 24 kwietnia 1990 roku za pomocą promu kosmicznego Discovery. Sam teleskop zbudowany został przez firmę Lockheed (obecnie część firmy Northrop Grumman) na zlecenie NASA. Całkowity koszt projektu, obejmujący budowę, start, oraz operacje w przeciągu pierwszych pięciu lat, wyniósł około 2,5 miliarda dolarów. Koszty te obejmują także serwisowanie teleskopu przez astronautów w czasie misji wahadłowców.

NASA wierzy, że żywotność Kosmicznego Teleskopu Hubble’a będzie można wydłużyć nawet o około dekadę, ale w tym celu potrzebna będzie misja serwisowa z udziałem astronautów. Pod uwagę brana jest kapsuła Dragon firmy SpaceX, która zabrałaby załogę, ale na razie są to wstępne pomysły i bez konkretnego planu – czytamy także.

Źródło: geekweek.pl

Czytaj też: Kosmiczny teleskop odkrył najstarszą i najdalszą czarną dziurę?

Grafika tytułowa: NASA / Unsplash