Smugi kondensacyjne mają wpływ na klimat? NASA to sprawdza!
Amerykańska agencja kosmiczna NASA we współpracy z partnerami z branży lotniczej zamierza ustalić, czy najnowsze osiągnięcia w silnikach lotniczych i paliwach mogą zmniejszyć ocieplenie atmosfery spowodowane smugami kondensacyjnymi.
Zdaniem NASA smugi kondensacyjne w określonych warunkach atmosferycznych mogą zatrzymywać ciepło w naszej atmosferze i zwiększać wpływ przemysłu lotniczego na globalne ocieplenie.
NASA nawiązała współpracę z Boeing, angażując się w program „Boeing ecoDemonstrator Explorer”, a także z takimi firmami jak: General Electric Aerospace, Federalną Administracją Lotniczą, Niemieckim Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki, United Airlines czy World Energy. Ich celem jest sprawdzenie, czy zrównoważone paliwa lotnicze i zaawansowana technologia silników mogą zmniejszyć powstawanie smug kondensacyjnych.
W październiku samolot DC-8 należący do NASA przeleciał za Boeingiem ecoDemonstrator Explorer, czyli pasażerskim odrzutowcem 737-10, który firma planuje przekazać United Airlines w celu wychwytywania i pomiaru jego emisji.
Naukowcy wyposażyli DC-8 w instrumenty umożliwiające gromadzenie danych, które pozwolą porównać emisję powodowaną przez zrównoważone paliwo lotnicze z emisją powodowaną przez konwencjonalne paliwo do silników odrzutowych – czytamy w komunikacie NASA
Zdaniem NASA współpraca w ramach programu ecoDemonstrator Explorer pokazała, że innowacyjne technologie, takie jak zrównoważone paliwo lotnicze i bardziej wydajne konstrukcje silników, wymagają najnowocześniejszych modeli testowych i wyczerpujących metod badawczych prowadzonych przez najbardziej wykwalifikowanych ekspertów na świecie. Agencja zapowiada, że wyniki wspólnego badania zostaną udostępnione publicznie w ciągu roku.
Źródło: NASA
Czytaj też: W krainie Srebrnego Globu – nowoczesne technologie, które mogą przydać się astronautom na Księżycu
Grafika tytułowa: Gary Lopater / Unsplash