Ślad po asteroidzie odkryty w Laosie

Naukowcy uważają, że w południowym Laosie 789 tysięcy lat temu uderzyła ogromna asteroida, która ukształtowała tamten teren.

Badacze poszukiwali krateru przez ostatnie dziesięciolecia, aż ostatecznie się im udało. Wyniki swojego odkrycia opisali w „Proceedings of the National Academy of Sciences”. Jak wyjaśniają naukowcy w wyniku uderzenia powstało wiele skał, znanych jako tektyty, które mają charakterystyczną czarną barwę.

Tektyty w południowym Laosie powstały na tyle niedawno, że nadal są widoczne w wielu miejscach i stanowią dowód na to, że rzeczywiście w okolicy doszło do uderzenia. Musiało ono być największe co najmniej od czasu Żamanszyng, który powstał około 900 tys. lat temu – czytamy na portalu.

Naukowcy mieli poważne problemy z przeprowadzeniem odpowiednich badań. Z jednej strony teren mocno porośnięty dżunglą, a po drugie był to teren mocno politycznie izolowany i zawierający mnóstwo niewybuchów po wojnie. Jednak już na podstawie samych rozrzuconych tektyt naukowcy doszli do wniosku, że krater musiał być naprawdę duży.

W okolicy Wietnamu już w 1983 roku odkryto złoża żwiru tuż pod okazami tektytów. Tajlandzcy geolodzy doszli do wniosku, że warstwa pyłu ponad złożem, powstała w wyniku uderzenia kosmicznej skały. Dzięki tym wskazówkom Sieh i jego współpracownicy zbliżyli się do krateru. Na koniec wykorzystali warstwę skał zwaną diamiktonem do określenia dokładnej lokalizacji krateru – czytamy także.

Zdaniem naukowców diamikton powstał w tym miejscu w wyniku rozbicia starożytnego piaskowca i lawy bazaltowej i wyrzucenia ich w powietrze pod wpływem siły uderzenia kosmicznej skały.

Źródło: geekweek.pl