Skąd i kiedy w oceanach pojawiły się świecące w ciemności stworzenia?

Zgodnie z nowymi badaniami bioluminescencja ma swoje początki w epoce kambryjskiej, czyli 540 milionów lat temu i mogła być wykorzystywana do komunikacji, zalotów i kamuflażu przez najwcześniejsze stworzenia morskie.

Nowe badanie wykazało, że bioluminescencja w świecie morskim ma już 540 milionów lat, co stanowi opóźnienie o oszałamiające 300 milionów lat w porównaniu z wcześniejszymi szacunkami.

Często myślimy, że głębiny morskie są ograniczone światłem, i jest to prawdą w przypadku światła słonecznego, ale wiele organizmów głębinowych wytwarza własne światło poprzez prostą reakcję chemiczną znaną jako bioluminescencja” – powiedział autor badania Andrea Quattrini, kurator ds. koralowców w Narodowym Muzeum Historii Naturalnej Smithsonian.

Bioluminescencja jest powszechne w życiu morskim, w tym w rybach, koralowcach, meduzach i skorupiakach. Na lądzie zjawisko to występuje u wielu zwierząt, w tym świetlików, chrząszczy, grzybów, alg i niektórych bakterii.

Naukowcy sądzą, że życie wykształciło bioluminescencję, która wspomaga komunikację, zaloty, polowanie, a także jest sposobem kamuflażu.

Odkrywanie podobieństw w sekwencjach genetycznych między grupami może dostarczyć wskazówek na temat historii ewolucji danej cechy lub charakterystyki. Bioluminescencja obejmuje wysoce dziedziczne białko zwane lucyferazą i jak dotąd uważa się, że zjawisko to ewoluowało około 100 razy.

Zaskoczenie naukowców

W nowym badaniu opublikowanym w czasopiśmie Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences naukowcy odkryli pochodzenie bioluminescencji u grupy bezkręgowców morskich znanych jako koralowce ośmiopromienne. Wyniki badań wykazały właśnie, że bioluminescencja pojawiła się u tych koralowców 540 milionów lat temu.

Pochodzenie bioluminescencji zostało wcześniej prześledzone do 267 milionów lat temu u skorupiaków w okresie permskim (298,9 miliona do 251,9 miliona lat temu). Nowe odkrycia cofają zegar jeszcze bardziej do wczesnego okresu kambryjskiego (541 milionów do 485,4 miliona lat temu) – momentu, w którym życie zwierzęce na Ziemi zyskiwało przyczółek i szybko ewoluowało.

Źródło: livescience.com

Czytaj też: Starożytna egipska figurka hipopatama. Celowo została okaleczona?

Grafika tytułowa: Janayara Machado / Unsplash