Polska rakieta studencka poleci do Portugalii. To może być jedyny taki start!
Studenci z koła naukowego in Space, działającego na Wydziale Mechanicznym Politechniki Wrocławskiej, skonstruowali rakietę na paliwo ciekłe o nazwie R7 „Together”. Ich projekt zostanie zaprezentowany już w październiku podczas prestiżowych zawodów European Rocketry Challenge w Portugalii. To jedno z najważniejszych wydarzeń akademickich w tej dziedzinie na świecie, a młodzi inżynierowie z Polski będą tam rywalizować z zespołami z takich krajów jak Niemcy, Wielka Brytania, Norwegia czy Czechy.
Celem konkursu jest osiągnięcie przez rakietę wysokości 3 kilometrów. Zespoły zostaną ocenione nie tylko pod względem precyzji wzniesienia się na wyznaczony pułap, ale także za poprawność całego lotu oraz skuteczność fazy odzysku rakiety. Każde odchylenie od zakładanego pułapu oznacza stratę punktów. Wszystko wskazuje na to, że R7 „Together” będzie jedyną polską konstrukcją, która w tym roku wzleci w portugalskim niebie.
Budowa rakiety trwała kilkanaście miesięcy i wymagała zaangażowania ponad 80 osób – studentów, absolwentów oraz pasjonatów inżynierii kosmicznej. R7 „Together” mierzy 440 centymetrów i waży około 60 kilogramów. Jej struktura nośna została wykonana z włókna węglowego, co zapewnia odpowiednią lekkość i jednocześnie wysoką wytrzymałość. Studenci samodzielnie wyprodukowali elementy kompozytowe, a w elektronice wdrożyli nowoczesny system komputerowy z komunikacją LoRa oraz zoptymalizowane zarządzanie zasilaniem.
W konstrukcji pojawił się również autorski system TANWA, składający się z siedmiu płytek PCB odpowiedzialnych za pomiary, sterowanie i bezpieczeństwo. Drużyna rozwinęła także system kamer oraz wdrożyła automatyczne śledzenie rakiety przy pomocy anteny wykorzystującej dane GPS i IMU. Dzięki temu cały lot będzie rejestrowany i analizowany w czasie rzeczywistym, co pozwoli studentom na szczegółowe badania.
Najważniejszym elementem misji badawczej będzie jednak test modułu z pulsacyjnymi rurkami ciepła (PHP). R7 „Together” stanie się swoistym miniaturowym laboratorium – na pokładzie znalazło się kilkanaście czujników temperatury, ciśnienia oraz akcelerometry rejestrujące dane z dokładnością do tysięcznych części sekundy. Analiza informacji zebranych podczas lotu pozwoli lepiej zrozumieć efektywność działania PHP w ekstremalnych warunkach, a tym samym dostarczy unikatowych danych dla dalszego rozwoju technologii kosmicznych.
Źródło: Politechnika Wrocławska
Grafika tytułowa stworzona z wykorzystaniem AI