Pierwszy elektryczny SUV Lotusa

Brytyjski producent samochodów Lotus, prezentuje pierwszy z trzech pojazdów elektrycznych, które zamierza wprowadzić na rynek w ciągu najbliższych czterech lat.

Eletre, crossover SUV typu plug-in oprócz futurystycznego wyposażenia (m in. lusterka boczne z kamerą i czujniki lidarowe), jak przystało na sportowe korzenie będzie dysponował zacnymi osiągami.

Mniej niż 3 sekundy – to czas potrzebny do rozpędzenia maszyny do 100 km/h, dysponując pojemnością akumulatora ponad 100 kWh i 600 końmi mechanicznymi.

Producent zapewnia, że ładowarka o mocy 350 kW pozwoli na 400 -kilometrowy zasięg w zaledwie 20 minut. Docelowy maksymalny zasięg samochodu WLTP wynosi 600 km. Auto w standardzie jest także przystosowane do  ładowania prądem przemiennym o mocy 22 kW, co znacznie skraca czas.

Chociaż pojazd zdecydowanie przypomina SUV, od razu widać, że projektanci czerpali z bogatego doświadczenia w budowaniu eleganckich samochodów sportowych. Będzie to pierwszy samochód firmy, który zostanie zbudowany w Chinach, gdzie ma siedzibę jej spółka-matka.

Lotus wyposaży Eletre w szereg zaawansowanych funkcji wspomagania kierowcy: inteligentny tempomat adaptacyjny (ACC); Front Wsparcia Łagodzenia Kolizji (CMSF); informacje o znakach drogowych (TSI); Ostrzeżenie o otwartych drzwiach (DOW); Alert o ruchu poprzecznym z tyłu (RCTA); Powiadomienie o ruchu poprzecznym z przodu (FCTA); Asystent zmiany pasa ruchu (LCA); Wykrywanie obecności dzieci (CPD); Pomoc w utrzymaniu pasa ruchu z ostrzeżeniem/zapobieganiem zjechaniu z pasa ruchu (LKA+); Postojowy hamulec awaryjny (PEB); Wsparcie łagodzenia skutków kolizji tył (CMSR); oraz wezwanie ratunkowe (E-Call). Mimo to Eletre prawdopodobnie będzie wymagał nadzoru kierowcy przez cały czas.

Możliwość samodzielnego parkowania to przedsmak autonomiczności. Producent twierdzi, że „klient może użyć aplikacji na smartfonie, aby poprosić Eletre o autonomiczny dojazd do niego z pobliskiego miejsca parkingowego, a następnie samodzielnie zaparkować po zakończeniu podróży”. Bardziej zaawansowana jazda autonomiczna zostanie dodana później za pośrednictwem aktualizacji OTA. EV będzie miał również łączność 5G.

Czytaj także: Simracing – niesymulowane emocje