Nowe technologie. Wpływają na naszą efektywność uczenia się?
Prof. Katarzyna Sznajd-Weron z Wydziału Zarządzania Politechniki Wrocławskiej dołączyła do międzynarodowej grupy badawczej Collective Learning Network, jako jedyna badaczka z Polski. Zrzeszeni w niej naukowcy z prestiżowych ośrodków naukowych, takich jak MIT, University of Oxford czy UCL School of Management, będą badać wpływ nowych technologii na efektywność kolektywnego uczenia się. Prof. Sznajd-Weron, specjalizująca się w dynamice opinii i modelowaniu agentowym, jest również jedyną przedstawicielką Środkowo-Wschodniej Europy w tym przedsięwzięciu.
Grupa otrzymała grant w wysokości niemal 500 tys. dolarów od amerykańskiej agencji National Science Foundation, który umożliwi badania nad projektem „Augmenting Intelligence Through Collective Learning”. Prace będą realizowane w Instytucie Santa Fe w USA, który jest światowym liderem w badaniach nad układami złożonymi. Celem projektu jest opracowanie nowych narzędzi oraz ram teoretycznych, które pozwolą na lepsze zrozumienie, jak technologia wpływa na uczenie kolektywne.
W ramach projektu naukowcy będą także projektować platformy wspierające pozytywne interakcje w procesach uczenia się, wykorzystując sztuczną inteligencję oraz modele agentowe. Prof. Sznajd-Weron szczególnie interesuje się wykorzystaniem tych narzędzi w badaniach z udziałem ludzi i sztucznej inteligencji, co ma na celu rozwiązywanie współczesnych problemów związanych z dezinformacją i wpływem mediów społecznościowych.
W ciągu najbliższych czterech lat zespół badawczy planuje rozbudowę swojej sieci, organizując seminaria, warsztaty i letnie szkoły, zarówno online, jak i na żywo. Celem jest stworzenie interdyscyplinarnej sieci ekspertów, którzy będą w stanie ocenić zarówno korzyści, jak i zagrożenia związane z wykorzystaniem nowych technologii w kolektywnym uczeniu się.
Źródło: Politechnika Wrocławska
Czytaj też: Wojsko USA przetestuje kapsułę z fabryki kosmicznej Varda Space
Grafika tytułowa: Tim Gouw / Unsplash