Nowe badania UJ ujawniają niebezpieczne powiązanie między samooceną, samotnością a agresją
Zespół naukowców z Instytutu Pedagogiki Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie przeprowadził szeroko zakrojone badania, które rzucają nowe światło na mechanizmy prowadzące do agresywnych zachowań u młodych dorosłych. W innowacyjnym projekcie wzięło udział blisko 800 studentów, a celem było zrozumienie, w jaki sposób samoocena, poczucie samotności i podatność na ideologie radykalne wzajemnie się przenikają i potęgują ryzyko wystąpienia przemocy.
Materiał badawczy zebrano za pomocą internetowej ankiety, w której uczestnicy odpowiadali na pytania mierzące poczucie własnej wartości, poziom samotności, stopień akceptacji ideologii usprawiedliwiających agresję oraz częstotliwość zachowań agresywnych. Takie podejście pozwoliło na uzyskanie szczegółowego obrazu powiązań między analizowanymi zmiennymi i ich wpływu na codzienne funkcjonowanie studentów.
Psychologowie i pedagodzy od lat podkreślają, że zdrowa i stabilna samoocena jest fundamentem równowagi emocjonalnej oraz harmonijnych relacji społecznych. Wyniki badań UJ potwierdzają, że osoby o niskim poczuciu własnej wartości są szczególnie narażone na trudności w nawiązywaniu kontaktów, nadmierną wrażliwość na odrzucenie oraz interpretowanie niejednoznacznych sytuacji w sposób negatywny, co może zwiększać frustrację i napięcie emocjonalne.
Analizy wykazały, że niska samoocena może prowadzić do poczucia samotności, które w dłuższej perspektywie sprzyja zarówno większej podatności na radykalne ideologie, jak i bezpośredniemu rozwojowi agresywnych postaw. Choć przynależność do grup radykalnych może chwilowo poprawiać samoocenę i zmniejszać poczucie izolacji, to w rzeczywistości normalizuje i usprawiedliwia przemoc, tworząc środowisko sprzyjające jej utrwalaniu.
Pełne wyniki badań zostały opublikowane w prestiżowym czasopiśmie „Psychology of Violence”, co podkreśla wagę i innowacyjność projektu. Autorzy liczą, że ich ustalenia przyczynią się do lepszego projektowania programów profilaktycznych i edukacyjnych, które pomogą chronić młodych ludzi przed mechanizmami prowadzącymi do radykalizacji oraz agresji.
Źródło: Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Czytaj też: Przełomowe odkrycie w Szczecinie. Jak stres „przeprogramowuje” nasz mózg i zwiększa ryzyko psychozy?
Grafika tytułowa: Yan Krukau / Pexels