Niesamowity statek zbudowany w Polsce? To projekt dla ESA!

W stoczni w Szczecinie powstał innowacyjny statek Canopée. Jego wyłącznym dysponentem jest Europejska Agencja Kosmiczna.

Jest to specjalistyczny statek przystosowany do transportu komponentów rakiety Ariane 6 do Gujany Francuskiej skąd odbywają się starty w kosmos. Łącznie Canopée  ma zaplanowanych 11 kursów w obie strony z Europy do Ameryki Południowej każdego roku. Jeszcze nie rozpoczął pierwszej swojej misji, a już statek znalazł się w centrum uwagi mediów. Jest bowiem pierwszym na świecie hybrydowym przemysłowym statkiem, gdzie napęd diesla wspiera wiatr. Według stoczni w Szczecinie, zastosowanie dodatkowych żagli zmniejszyło zużycie paliwa średnio o 30 proc.

Canopé jest wyposażony w cztery skrzydła Oceanwings o wysokości 37 metrów i powierzchni 363 mkw. Łączna powierzchnia żagli wynosi 1500 metrów kwadratowych. Na dodatek ma możliwość ich obracania o 360 stopni i ustawiania kąta nachylenia co sprawia, że są bardziej wydajne niż konwencjonalne żagle. Przełomowa jednostka pływająca została zbudowana przez szczecińską stocznię Neptun oraz stocznię Partner z Polic, a odbiorcą statku jest Jifmar Offshore Services – czytamy na portalu.

Jakby tego było mało, to statek już zdobył nagrodę „Statek Roku” na prestiżowym wydarzeniu w Rotterdamie.

Program budowy rakiet Ariane to flagowy projekt Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) mający na celu stworzenie rodziny nośników rakietowych do wynoszenia ładunków na orbitę Ziemi i dalej. Pierwszy lot rakiet Ariane odbył się w 1979 roku, a od tego czasu przeprowadzono wiele udanych misji. W 2020 roku wprowadzono nową rakietę, Ariane 6, z modernizowaną konstrukcją i elastyczną konfiguracją, umożliwiającą dostosowanie do różnych wymagań misji.

Źródło: businessinsider.com.pl/geekweek.pl

Czytaj też: Chiny chcą sprowadzić próbki z Marsa na Ziemię

Grafika tytułowa: Ümit Yıldırım / Unsplash