Niesamowite odkrycie niedaleko Tarnowskich Gór

Naukowcy odnaleźli szczątki ponad tysiąca prehistorycznych zwierząt mające setki milionów lat i przy okazji odkryto całkiem nowy gatunek.

Naukowcy z Instytutu Paleobiologii PAN i Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego w trakcie badań w Miedarach niedaleko Tarnowskich Gór odkryli wyjątkowe w skali świata warstwy geologiczne. Zawierają one bardzo dużą liczbę kości zwierząt, które liczą około 240 mln lat. Odkrycie zostało opisane w czasopiśmie naukowym Journal of Vertebrate Paleontology.

Prace wykopaliskowe prowadzimy na terenie opuszczonego wyrobiska dawnej cegielni. Warstwy czerwonych i zielonych mułowców, które eksplorujemy, są datowane na środkowy trias. To o tyle istotny moment w dziejach życia na Ziemi, że powstało wtedy wiele grup zwierząt, na przykład ssaki, jaszczurki i dinozaury. W Miedarach w gminie Zbrosławice zapisana jest właśnie ta przełomowa chwila z prahistorii naszej planety – powiedział dr Łukasz Czepiński z Instytutu Paleobiologii PAN, cytowany na portalu.

Według niego odkrycie szczątków jest „wydarzeniem na skalę światową”, a podobne stanowiska ze środkowego triasu są niezwykle rzadko spotykane. Naukowcy prowadzą badania w tym miejscu od około dziesięciu lat i do tej pory wydobyli tysiące kości prehistorycznych zwierząt.

Jak na razie badacze odkryli łącznie szczątki 24 gatunków ryb, płazów i gadów. Z warstw geologicznych naukowcy wydobyli skamieniałości ryb kostnoszkieletowych, w tym metrowej długości Saurichthysa, a także liczne zwierzęta należące do czterech gatunków niewielkich rekinów, m.in. Acrodus i Polycrodus.

Jednym z najcenniejszych odnalezionych przez naukowców okazów są między innymi szczątki tajemniczego opancerzonego gada.

Wciąż zbieramy skamieniałości tego zwierzęcia; wiele wskazuje na to, że są to rozproszone kości jednego osobnika. Liczymy na to, że w kolejnych latach znajdziemy bardziej konkretne szczątki, na przykład czaszkę. Jednak już wiemy, że to nowy rodzaj gada, którego obecności nie stwierdzono nigdzie indziej na świecie – powiedział dr Czepiński.

Źródło: geekweek.pl

Czytaj też: Życie w kosmosie może narodzić się w ekstremalnych warunkach?

Grafika tytułowa: Jon Butterworth / Unsplash