Niemiecka firma przetestuje samolot kosmiczny
Niemiecki start-up z branży aerospace – firma POLARIS Raumflugzeuge uzyskała zgodę na czasowe wykorzystanie przestrzeni kosmicznej do testów swojego demonstracyjnego samolotu kosmicznego o nazwie MIRA.
Chodzi o czasowe wykorzystanie przestrzeni kosmicznej nad wodami Morza Bałtyckiego i nad lotniskiem obejmującej łącznie 260 km kwadratowych.
Jak informuje producent, MIRA to czwarty z serii demonstratorów, którego testy mają przybliżyć firmę do rozpoczęcia prac nad w pełni funkcjonalnym, lekkim samolotem lotniczych o nazwie Aurora. Jeśli chodzi o specyfikację techniczną, MIRA ma 4,5 m długości i jest wyposażony w cztery silniki turbinowe napędzane naftą. Ważnym elementem konstrukcji jest pojedynczy, liniowy silnik rakietowy aerospike na paliwo ciekłe. Jest to bowiem pierwszy demonstrator POLARIS Raumflugzeuge, który został wyposażony w tego typu technologię – czytamy na portalu.
W dostępnym okienku testowym Niemiecka firma zamierza dokonać 2-3 testów lotniczych. Według doniesień medialnych początkowe testy będą odbywały się z wykorzystaniem silników turbinowych, aby następnie rozpocząć prace z wykorzystaniem silnika aerospike.
Według producenta, ostatnim krokiem przed rozpoczęciem prac nad w pełni funkcjonalnym, lekkim samolotem kosmicznym będzie NOVA – piąty demonstrator z tej serii, charakteryzujący się 6-7 m długości. Technologia będzie natomiast napędzana podobnymi silnikami do MIRY. Lot został zaplanowany na początek 2024 r. – czytamy także.
Następnie firma z Niemiec rozpocznie prace nad AURORĄ, wielozadaniowym samolotem kosmicznym i hipersonicznym systemem transportowym. Wstępny lot zaplanowano na 2026 r. Zakłada się, że AURORA, wyposażona w zdejmowany górny stopień, będzie w stanie dostarczyć do 1000 kilogramów na niską orbitę okołoziemską.
Nie jest wykluczony także transport ludzi jak i wykorzystanie AURORY do szkolenia dla astronautów.
Czytaj też: Nieudana misja Łuny-25. Sonda rozbiła się na Księżycu
Źródło: space24.pl, POLARIS Raumflugzeuge, European Spaceflight
Grafika tytułowa: Richard Gatley / Unsplash