Naukowcy odkryli nowy rodzaj komórek w mózgu

Zespół naukowców odkrył nowy typ komórek znajdujących się w ludzkich mózgach. Wspierają one zdolności zapamiętywania czy kontroli ruchów.

Międzynarodowy zespół badawczy swoje odkrycie opublikował w piśmie „Nature”. Nowe komórki, które odkryli naukowcy z Uniwersytetu w Lozannie oraz Wyss Center nie były dotąd znane nauce.

Hybrydowe pod względem składu i funkcji, pomiędzy dwoma znanymi dotychczas typami komórek mózgowych – neuronami i komórkami glejowymi – te komórki są obecne w kilku obszarach mózgu – czytamy na portalu.

Dzięki neuronom posiadamy zdolność do przetwarzania informacji, a komórki glejowe pełnią na różnych polach funkcję wspierającą. Jednak pewne komórki glejowe – astrocyty bezpośrednio otaczają synapsy. Są to miejsca w których dochodzi do uwolnienia neuroprzekaźników celem dokonania wymiany informacji pomiędzy neuronami. Do tej pory naukowcy uważali, że to astrocyty odgrywają pewną rolę w transmisji synaptycznej oraz w przekazywaniu informacji w mózgu. Wyniki badań okazywały się jednak różne i nie można było znaleźć odpowiedniego konsensusu naukowego w tej kwestii.

Okazało się jednak, że brakującym ogniwem jest zupełnie nowy, nieznany dotąd rodzaj komórek. Do odkryć doprowadziły właśnie dokładniejsze badania nad astrocytami – czytamy także.

Dokładniejsze badania nad nowymi, hybrydowymi komórkami wskazały, że one modulują aktywność neuronalną, a także kontrolują poziom wzbudzenia neuronów. Odgrywają też dużą rolę w procesach zapamiętywania.

Stwierdzono również ich powiązanie ze schorzeniami neurologicznymi. Zaburzenie bowiem ich pracy jest np. w stanie przyczynić się do nasilenia objawów epilepsji. A ponadto regulują one funkcjonowanie obwodów mózgowych odpowiedzialnych za nasze poruszanie się. To zaś może okazać się pomocne przy leczeniu chociażby choroby Parkinsona – podsumowano w materiale.

Źródło: wp.pl, University of Lausanne

Czytaj też: Roślina, która może pomóc w walce z rakiem!

Grafika tytułowa: Robina Weermeijer / Unsplash