NASA testuje nowego łazika. Jego celem nie będzie jednak Księżyc!

NASA testuje prototypowy lądownik księżycowy Europa Lander, którego przeznaczeniem będzie eksploracja jednego z księżyców Jowisza.

Europa to jeden z satelitów Jowisza, na którym naukowcy podejrzewają istnienie jakichś form życia. NASA opublikowała wideo z testów nowego lądownika. Jego misja będzie bardziej wymagająca niż w przypadku lądowania na Księżycu.

Europa Lander to lądownik księżycowy, który kształtem przypomina prostopadłościan i ma cztery mechaniczne kończyny. Latem tego roku specjaliści z Jet Propulsion Laboratory należącego do NASA przetestowali system lądowania w symulowanych warunkach, które maszyna może napotkać w trakcie zetknięcia z powierzchnią księżyca Jowisza – czytamy na portalu.

Naukowcy dzięki Kosmicznemu Teleskopowi Jamesa Webba wykryli dwutlenek węgla na Europie, czyli jednym z satelitów Jowisza. Zapewne pochodzi on z podpowierzchniowego oceanu znajdującego się niestety pod grubą, lodową skorupą.

Jowisz i jego księżyce

Gazowy olbrzym w naszym Układzie Słonecznym jest jednocześnie największą jego planetą.  Jego pole magnetyczne jest aż 14 razy silniejsze od ziemskiego. To Galileusz odkrył w 1610 roku cztery jego największe księżyce: Io, Europę, Ganimedesa oraz Kallisto. Do lutego tego roku odkryto łącznie aż 95 naturalnych satelitów Jowisza. Jednak to przede wszystkim cztery największe są pod niemal stałą obserwacją astronomów.

Europa to właściwie lodowa kula, gdzie panuje średnia temperatura na poziomie – 170 stopni Celsjusza. Jest on nieco mniejszych od naszego Księżyca. Astronomowie uważają, że pod lodem kryje woda, a właściwie jeden wielki ocean, w którym mogą panować warunki sprzyjające zachodzeniu złożonych reakcji chemicznych. Dodatkowo odkryto dzięki Kosmicznemu Teleskopowi Hubble’a pojawiające się i znikające chmury, które są prawdopodobnie parą wodną związaną z aktywnością gejzerów. Teraz odkryto jeszcze dwutlenek węgla.

Sam proces lądowania ma być podobny do tego, który NASA wykorzystała w trakcie misji łazików Curiosity i Perseverance. To oznacza, że Europa Lander zostanie opuszczony na specjalnych linach przyczepionych do dźwigu powietrznego. Po wylądowaniu zostaną one odczepione i maszyna odleci na bezpieczną odległość, aby nie zakłócić misji. Europa Lander jest na razie jedną z proponowanych przez NASA misji i na razie nie ma pewności, czy zostanie zrealizowana – podsumowano w materiale.

Źródło: geekweek.pl