Największa kometa uchwycona przez teleskop Hubble’a

NASA poinformowała, że Kosmiczny Teleskop Hubble’a zauważył największą, jak do tej pory zarejestrowaną kometę – C/2014 UN271.

Jej lodowe jądro ma około 130 kilometrów średnicy i waży około 500 bilionów ton.

Obiekt nazwany C/2014 UN27 lub kometą Bernardinelli-Bernstein, został odkryty w 2010 roku przez astronomów Pedro Bernardinelli’ego i Gary Bernsteina. Jest oddalony o około 3,2 miliarda kilometrów od Ziemi — dalej niż planeta Uran. Dlatego dopiero teraz naukowcy byli w stanie dokładnie określić, jego rozmiary.

Łącząc modele komputerowe z obserwacjami Hubble’a, astronomowie kierowani przez Man-To Hui z Uniwersytetu Nauki i Technologii w Makau byli w stanie oddzielić jądro komety od jej powłoki i ujawnić jego rozmiar.

„Jest ogromna i czarniejszy niż węgiel”, powiedział David Jewitt, współautor badania opisującego odkrycie, w komunikacie prasowym NASA. „Zawsze podejrzewaliśmy, że ta kometa musi być duża, ponieważ jest tak jasna z tak dużej odległości. Teraz potwierdzamy, że tak jest” – dodał.

Istniejąca od ponad miliona lat C/2014 UN271 powoli zmierza w kierunku Słońca, ale nie będzie stanowić żadnego zagrożenia dla Ziemi. W rzeczywistości przewiduje się, że zbliży się w 2031 roku do Saturna.

Pewnego dnia, po osiągnięciu odległości ok. pół roku świetlnego, kometa znów zacznie oddalać się od Słońca. Będzie krążyć wokół niego 3 miliony lat.

Pomiary rozmiarów komety zostały przedstawione w badaniu opublikowanym 12 kwietnia w czasopiśmie The Astrophysical Letters.

Czytaj także: Niesamowite odkrycie w kosmosie! Ta gwiazda nie może umrzeć!