Kiedy pojawiły się geny odpowiedzialne za naukę?

Naukowcy z Uniwersytetu w Leicester (Wielka Brytania) oraz Uniwersytetu we Fryburgu (Szwajcaria) dokonali przełomowego odkrycia dotyczącego pochodzenia genów związanych ze złożonymi zachowaniami, takimi jak uczenie się. Badania, które opisano na łamach czasopisma „Nature Communications”, sugerują, że geny te pojawiły się około 650 milionów lat temu, co może mieć istotne znaczenie dla zrozumienia ewolucji inteligencji i złożonych procesów neurologicznych u zwierząt i ludzi.

Geny, stanowiące podstawową jednostkę dziedziczenia, odgrywają kluczową rolę w syntezie białek oraz regulacji funkcji biologicznych. Zawierają one instrukcje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmów żywych, w tym ich rozwoju, zachowań oraz przystosowań do zmieniającego się środowiska. W przeszłości wiedza o genach regulujących neuroprzekaźniki była dość ograniczona, ale nowe odkrycie pozwala na głębsze zrozumienie ich roli w ewolucji.

Według jednego z autorów badania, Roberto Feuda, geny odpowiedzialne za regulowanie neuroprzekaźników miały istotny wpływ na ewolucję złożonych zachowań, w tym umiejętności uczenia się. Naukowcy sugerują, że mogły one odegrać kluczową rolę w szybkiej różnorodności gatunków zwierząt, która miała miejsce w trakcie eksplozji kambryjskiej, jednego z najważniejszych okresów w historii życia na Ziemi.

Odkrycie to otwiera nowe możliwości badawcze, zwłaszcza w kontekście neurobiologii oraz ewolucji zachowań. Dzięki lepszemu zrozumieniu pochodzenia genów odpowiedzialnych za uczenie się i inne złożone procesy, naukowcy mogą lepiej wyjaśnić mechanizmy stojące za ewolucją inteligencji u różnych grup organizmów.

Czytaj też: Nowe zastosowanie AI w medycynie!

Źródło: termedia.pl

Grafika tytułowa: Sangharsh Lohakare / Unsplash