Jak uczyć się od innych ludzi? Polscy naukowcy wskazali na pewien czynnik!

Plastyczność neuronalna odgrywa kluczową rolę w procesie społecznego uczenia się – tak wynika z interdyscyplinarnych badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Warszawskiego, Polskiej Akademii Nauk i Uniwersytetu Oksfordzkiego. Odkrycia te rzucają nowe światło na mechanizmy adaptacyjne mózgu i podkreślają znaczenie jego zdolności do dynamicznej przebudowy w odpowiedzi na zmieniające się warunki. Wyniki badań zostały opublikowane w prestiżowym czasopiśmie „Science Advances”.

Badania wykazały, że sama obecność utrwalonych wzorców aktywności mózgu nie wystarcza do skutecznego przyswajania wiedzy od innych osobników. Konieczna jest plastyczność neuronalna, umożliwiająca reorganizację połączeń nerwowych i dostosowywanie reakcji do zmieniającego się otoczenia. Analiza zachowań myszy laboratoryjnych wykazała, że osobniki z większą zdolnością do przebudowy sieci neuronalnych lepiej radziły sobie z nauką społeczną.

Kluczową rolę w projekcie odegrały innowacyjne metody analizy danych, opracowane przez prof. Krzysztofa Turzyńskiego z Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego. Zaawansowane modele obliczeniowe pozwoliły na precyzyjne odwzorowanie skomplikowanych interakcji społecznych u zwierząt i określenie, jak zmiany w strukturze mózgu wpływają na zdolność uczenia się od innych.

Odkrycia te mogą mieć istotne znaczenie dla badań nad zaburzeniami neurologicznymi, takimi jak autyzm, schizofrenia czy choroba Alzheimera, w których plastyczność neuronalna jest ograniczona. Lepsze zrozumienie mechanizmów adaptacyjnych mózgu może w przyszłości przyczynić się do opracowania skuteczniejszych metod terapii i wsparcia osób z zaburzeniami społecznymi.

Źródło: Uniwersytet Warszawski

Czytaj też: Żołądek deserowy pojawia się najpierw w mózgu

Grafika tytułowa: Tim Mossholder / Unsplash