Innowacyjne wibracje z kamizelki mogą pomóc rozproszonemu kierowcy na drodze?
Międzynarodowy zespół naukowców z udziałem dr. Artura Guni z Katedry Kognitywistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie zbadał potencjał kamizelek haptycznych wykorzystujących wibracje do ostrzegania przed niebezpieczeństwem w sytuacjach drogowych.
Naukowcy przeprowadzili badania w pomieszczeniach pozbawionych zakłóceń dźwiękowych i wizualnych na grupie 44 dorosłych uczestników ubranych w kamizelki haptyczne. Test podzielono na dwie części: pierwszą, w której prezentowano bodźce wibracyjne za pomocą kamizelki oraz drugą, w której na ekranie komputera wyświetlano bodźce wizualne. System aktywował bodziec ostrzegający przed zbliżającym się zagrożeniem z lewej lub prawej strony. Bodźce dotykowe obejmowały pojedynczą wibrację („punkt”) po lewej lub prawej stronie pleców, wzorzec wibracyjny w postaci „kolumny” pięciu wibracji po jednej stronie pleców oraz wzorzec „fali”, w którym wibracje przemieszczały się wzdłuż pleców z lewej na prawą stronę lub odwrotnie.
Zadaniem każdego badanego było rozpoznanie bodźców ostrzegawczych wibracyjnych i wizualnych oraz określenie, z której strony może znajdować się przeszkoda. Wcześniej uczestników eksperymentu poinformowano, że po odebraniu bodźca należy jak najszybciej przejść z jednej strony pokoju na drugą, tak aby uniknąć przeszkód. Wyniki badań wykazały, że czas reakcji na bodźce wizualne był znacznie krótszy niż na bodźce wibracyjne. Spośród prezentowanych wibracji wzorce „punkt” i „kolumna” badani rozpoznawali szybciej i wyraźniej niż wzorzec „fali”, który był rozumiany niejednoznacznie. Okazało się, iż bodźce wizualne są najszybszym i najbardziej skutecznym sposobem ostrzegania użytkowników dróg o nadchodzących przeszkodach w warunkach niskiego obciążenia poznawczego. Z kolei w sytuacjach zwiększonego obciążenia poznawczego bodźce haptyczne mogą stanowić skuteczne uzupełnienie systemu ostrzegawczego.
Ponadto uczestnicy eksperymentu ocenili kamizelkę haptyczną jako wygodną i użyteczną, nie zgłaszali problemów związanych z wagą kamizelki, dźwiękiem wydawanym przez jej silniki ani faktem, że kamizelka mogła ograniczać ich ruchy. Większość z nich uznała system wibracyjny za pomocny w systemach ostrzegawczych, a część wskazała, że preferowaliby systemy łączące bodźce wizualne i dotykowe zamiast polegania wyłącznie na jednym rodzaju bodźca.
Wyniki pracy naukowców zostały opublikowane w renomowanym czasopiśmie „Applied Ergonomics”. Mogą one przyczynić się do projektowania systemów wczesnego ostrzegania przed przeszkodami w rzeczywistych sytuacjach drogowych, a w przyszłości ta nowatorska technologia może być wykorzystana w systemach dla kierowców, rowerzystów, pieszych czy pracowników przemysłowych.
Źródło: Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Czytaj też: Między ludźmi a małpami. Naukowcy stworzyli nową bazę twarzy
Grafika tytułowa: Why Kei / Unsplash