FTC kontra Meta – walka o przyszłość VR

Amerykańska Federalna Komisja Handlu (FTC), która egzekwuje przepisy antymonopolowe, zaangażuje się w walkę sądową o wirtualną rzeczywistość.

Właśnie rozpoczyna się głośny proces, w którym FTC będzie próbowała uniemożliwić firmie macierzystej Facebooka, Meta Platforms, zakup dewelopera aplikacji wirtualnej rzeczywistości Within Inc.

FTC przerwała transakcję, twierdząc, że przejęcie Within przez Meta „stworzyłoby monopol” na rynku aplikacji fitness wirtualnej rzeczywistości (VR). Następnie zwróciła się do sędziego o wydanie nakazu wstępnego, który wstrzymał transakcję.

Proces, który rozpocznie się jutro, posłuży jako test prób FTC, czy jest w stanie zapobiec kolejnemu monopolowi. Tym razem na rodzących się rynkach wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości.

FTC próbuje zmusić Metę do wycofania dwóch poprzednich przejęć, Instagrama i WhatsApp, w pozwie złożonym w 2020 roku.

Wygrana rządu może osłabić zdolność Mety do manewrowania w obszarze pojawiających się technologii. Dyrektor naczelny Mark Zuckerberg określił je jako „przetwarzanie danych nowej generacji”.

W przypadku zablokowania możliwości dokonywania przejęć, Meta byłaby pod większą presją, by tworzyć własne aplikacje. Zrezygnowałaby z zysków związanych z wprowadzaniem innowacyjnych aplikacji.

Większość z ponad 400 aplikacji dostępnych w sklepie z aplikacjami Quest została stworzona przez zewnętrznych programistów. Meta jest właścicielem najpopularniejszej aplikacji wirtualnej rzeczywistości w sklepie z aplikacjami Quest, Beat Sabre, którą nabyła w 2019 roku.

Firma zajmująca się mediami społecznościowymi zgodziła się kupić Within w październiku 2021 roku. Dzień po zmianie nazwy z Facebook na Meta, sygnalizując swoje ambicje zbudowania immersyjnego wirtualnego środowiska znanego jako metawersum.

Czytaj także: Wielka transakcja nie wypali? FTC zbada przejęcie Activision Blizzard!