Eksperyment Sony. AI pokonuje człowieka w Gran Turismo

Sztuczna inteligencja (AI) nie próżnuje. Po udowodnieniu naturalnej inteligencji (człowiekowi) swojej wyższości w szachach, pokerze, czy Starcrafcie, przyszła pora na kierowców w wirtualnych wyścigach samochodowych.

Naukowcy z Sony stworzyli i wyszkolili sztuczną inteligencję o nazwie GT Sophy do gry w grę PlayStation Gran Turismo. Wyniki są opłakane (dla człowieka niestety).

Po dwóch dniach  zmagań AI zdołała pokonać 95% ludzkich graczy i nie zatrzymując się nadal poprawiać wyniki przejazdów. Co ciekawe, program nie tylko przyswoił sobie perfekcyjnie proste zasady – kto szybszy wygrywa. Opanował także niuanse dotyczące taktyki i strategii wyprzedzania, atakowania i dostosowania się do warunków panujących na torze.

Zespół kierowany przez Petera Wurmana, dyrektora Sony AI America, oparł GT Sophy na wspólnej technice sztucznej inteligencji zwanej uczeniem się przez wzmacnianie. Sztuczna inteligencja była zasilana informacjami z wielu gier Gran Turismo. Dzięki maksymalizacji nagród za szybkie czasy okrążeń i minimalizacji kar za kolizje, program doskonale opanował grę.

Eksperyment ten to coś więcej niż tylko zwykłe ściganie się z maszyną i walka o to kto jest lepszy. Badanie pokazuje, jak sztuczna inteligencja może uczyć się strategii pracy w wymagającej sytuacji, w której kaprysy ludzkiego osądu są kluczowe. Przyczyni się do zbierania doświadczeń na temat najlepszych podejść obliczeniowych do zastosowania w samochodach autonomicznych. Sieci neuronów, które stanowią podstawę GT Sophy i innych AI, takich jak DeepMind, sprawdziły się w identyfikowaniu obiektów występujących w świecie realnym. 

Wyniki eksperymentu zaprezentowano w prestiżowym czasopiśmie naukowym Nature. W artykule towarzyszącym opisowi prof. Christian Gerdes, dyrektor Center for Automotive Research na Uniwersytecie Stanforda, wyraził uznanie dla twórców programu.

Czytaj także: https://conowego.pl/aktualnosci/marzysz-o-byciu-etycznym-hakerem-pieniadze-do-wziecia-116473