Drugi Polak w kosmosie. Sławosz Uznański rozpoczął już szkolenie!

Europejska Agencja Kosmiczna poinformowała, że Sławosz Uznański rozpoczął szkolenie przygotowujące do udziału w misji kosmicznej. Tym samym dołączył do ESA jako astronauta projektu oczekujący na lot w przyszłej misji kosmicznej.

W listopadzie 2022 roku Sławosz Uznański został wybrany na astronautę rezerwowego ESA, po długim procesie rekrutacyjnym, do którego zgłosiło się ponad 22,5 tys. chętnych z krajów członkowskich ESA. Na początku sierpnia 2023 roku Minister Rozwoju i Technologii, Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) oraz Axiom Space (amerykańska firma działająca w branży kosmicznej), podpisały odpowiednie porozumienia w sprawie lotu na ISS. Jednocześnie Sławosz Uznański stał się polskim kandydatem do loty na ISS.

W połowie sierpnia Alexis DeJarnette rzeczniczka firmy Axiom Space ujawniła, że data wyprawy na ISS zostanie ogłoszona w późniejszym terminie, ale podkreśliła, że przyszła misja będzie traktowała priorytetowo badania naukowe i działania edukacyjne na orbicie. Jej zdaniem to „nie tylko rozszerza badania nad mikrograwitacją i stwarza nowe możliwości dla innych krajów w lotach kosmicznych, ale także kontynuuje ewolucję ludzkości, gdy tworzymy stały dom poza naszą planetą”.

Jestem bardzo szczęśliwy, że dostałem szansę i biorę udział w szkoleniu astronautów ESA, przygotowującym do przyszłych lotów kosmicznych. Kosmos zawsze był bardzo bliski mojemu sercu i zawsze uważałem się za urodzonego odkrywcę. W ostatnich latach nastąpił ogromny rozwój technologii i badań na niskiej orbicie okołoziemskiej, więc czekam na niezwykle ekscytujące czasy – skomentował Uznański, cytowany w komunikacie ESA.

Załogowy lot na Międzynarodową Stację Kosmiczną, w której ma wziąć udział Sławosz Uznański ma odbyć się w drugiej połowie 2024 r.

Źródło: naukawpolsce.pl

Czytaj też: Ogromna struktura planetarna w kosmosie. Nowe odkrycie naukowców!

Grafika tytułowa: NASA / Unsplash