DNA „Thorina” i 50 000 lat izolacji genetycznej

Jak wynika z nowej analizy DNA „Thorina” czyli jednego z ostatnich neandertalczyków, jacy chodzili po Ziemi, był on częścią nieznanego wcześniej rodu, który pozostawał odizolowany przez 50 000 lat.

Został on odkryty w 2015 roku przy wejściu do schroniska skalnego Grotte Mandrin w dolinie rzeki Rodan w południowej Francji. Thorin – nazwany na cześć krasnoluda z powieści „Hobbit” JRR Tolkiena – bywa określany „ostatnim neandertalczykiem”, ponieważ mógł żyć zaledwie 42 000 lat temu, blisko czasu, gdy zniknęli nasi najbliżsi krewni. Chociaż do tej pory odnaleziono tylko jego zęby i fragmenty czaszki, genom Thorina został przeanalizowany, aby lepiej zrozumieć, kiedy i jak zniknęli neandertalczycy.

Badanie zostało opublikowane w czasopiśmie Cell Genomics. Zespół badaczy pod przewodnictwem Ludovica Slimaka z Centrum Antropobiologii i Genomiki w Tuluzie we Francji szczegółowo opisał swoje odkrycie, zgodnie z którym Thorin pochodził z linii neandertalczyków, którzy żyli w izolacji przez tysiące lat, mimo że w pobliżu żyły inne grupy.

Slimak, który pierwotnie znalazł szczątki Thorina, dwie dekady temu wysunął teorię, że neandertalczycy z Doliny Rodanu różnili się od tych z pobliskich regionów, opierając się na różnicach, jakie zauważył w narzędziach kamiennych w Grotte Mandrin.

Okazuje się, że to, co zaproponowałem 20 lat temu, było przewidywalne. Populacja Thorina spędziła 50 tysiącleci bez wymiany ani jednego genu z klasycznymi populacjami neandertalskimi – powiedział Slimak, cytowany przez portal.

W porównaniu z wcześniej opublikowanymi późnymi europejskimi genomami neandertalczyka, Thorin wykazał wysoką homozygotyczność genetyczną – identyczne warianty genów często wskazujące na niedawne chów wsobny – i brak dowodów na krzyżowanie się z współczesnymi ludźmi.

Jak zniknął Thorin?

Korzystając z różnych technik, w tym datowania radiowęglowego i oceny warstw geologicznych w jaskini, zespół badawczy odkrył, że Thorin zmarł między 52 000 a 42 000 lat temu. Jednak według badania dowody odkryte niedawno w 2023 r. sugerują, że Thorin prawdopodobnie ma 42 000 lat i jest jednym z ostatnich neandertalczyków.

Źródło: livescence.com