Czarna dziura zwróciła resztki gwiazdy

Trzy lata temu, w październiku 2018 roku, astronomowie zaobserwowali czarną dziurę pochłaniającą i rozrywającą gwiazdę w galaktyce oddalonej o 665 milionów lat świetlnych od Ziemi.

Teraz, ci sami astronomowie zaobserwowali tę samą czarną dziurę oświetlającą niebo. Pomimo faktu, że nie zasysała innej gwiazdy w swoje okolice.

Astronomowie odkryli, że czarna dziura wyrzuca lub zwraca materię gwiazdową, którą pochłonęła trzy lata temu. Nowe odkrycie może pomóc społeczności naukowej lepiej zrozumieć zachowanie dziur i kluczową rolę, jaką odgrywa w całym kosmosie.

Nowe badania szczegółowo opisujące odkrycia astronomów sugerują, że wyrzuca ona te gwiezdne pozostałości z połową prędkości światła. Naukowcy nie rozumieją, dlaczego zajęło to trzy lata. Nie wiedzą, jakie procesy zostałyby przeprowadzone na szczątkach gwiazdy w tym okresie.

„To nas całkowicie zaskoczyło. Nikt nigdy wcześniej nie widział czegoś takiego”. Wyjaśnia Yvette Cendes, pracownik naukowy w Centrum Astrofizyki | Harvard & Smithsonian (CfA) i główny autor badania. Cendes dodała, że zachowanie to można porównać do kogoś „odbijającego” po posiłku.

Cendes i jej koledzy zauważyli nigdy wcześniej niewidziane zjawisko podczas ponownej obserwacji czarnych dziur, które niedawno zjadły gwiazdy w zdarzeniu zakłócenia pływowego (TDE). W danych radiowych przechwyconych w czerwcu 2021 roku przez Very Large Array (VLA) w Nowym Meksyku zobaczyli, że czarna dziura, o której mowa, w tajemniczy sposób zaczęła się reanimować.

Wiadomo, że TDE emitują ogromne ilości światła, gdy się pojawią, ze względu na materię z gwiazdy rozciągającą się i nagrzewającą podczas jej zużycia. Jednak emisje zwykle występują niemal natychmiast – nie po latach.

Naukowcy zamierzają zbadać, czy jest to zjawisko, które występuje często, ale po prostu nie było wcześniej obserwowane, czy też naprawdę byli świadkami niezwykle rzadkiego kosmicznego zdarzenia. Dalsze badania mogą pomóc rzucić nowe światło na tajemnicze wewnętrzne działanie wielu czarnych dziur w centrach galaktyk w całym wszechświecie.

czytaj także: Czarna dziura Drogi Mlecznej może wyrzucać kule gwiezdnego materiału