Branżę modową czeka rewolucja. Wszystko przez AI

Analizy wskazują, że sztuczna inteligencja mocno zmieni branżę modową. Zmieni się nie tylko samo projektowanie, ale także produkcja czy sprzedaż ubrań.

Firma konsultingowa McKinsey pokusiła się o przeprowadzenie analizy branży modowej pod kątem wykorzystania sztucznej inteligencji, w tym ChatGPT. Jej zdaniem w ciągu najbliższych 3-5 lat generatywna sztuczna inteligencja (GAI) może wygenerować od 150 mld do 275 mld dolarów zysków operacyjnych właśnie w przypadku sektora modowo-odzieżowego oraz artykułów luksusowych. Tworzenie własnych kolekcji ubrań przez klientów to tylko wierzchołek wielkiej góry lodowej.

Firmy modowe mogą wykorzystywać nowe możliwości technologiczne do tworzenia lepiej sprzedających się projektów, obniżania kosztów marketingu, hiperpersonalizacji komunikacji z klientami i przyspieszania wielu procesów. Sztuczna inteligencja może również wspierać zarządzanie łańcuchami dostaw i logistykę, a także działalność zarówno tradycyjnych sklepów, jak i platform online – czytamy na portalu.

Zdaniem McKinsey wśród największych zalet generatywnej sztucznej inteligencji są jej umiejętności analityczne. To może przyspieszyć pracę projektantów dzięki analizie wielu danych w czasie rzeczywistym. Reakcja na pojawiające się trendy może być natychmiastowa.  

Dodatkowo już teraz aplikacje firm technologicznych, takich jak Fashable, Cala czy Designovel pozwalają projektantom na wypróbowywania niezliczonych wariantów projektów odzieży i akcesoriów bez konieczności tworzenia drogich próbek.  

Firmą aktywnie wykorzystującą ChatGPT i DALL-E2, czyli generator GAI, który umożliwia zamianę tekstu na obraz, jest amerykański Stitch Fix, który oferuje personalizowane kolekcje odzieży w modelu subskrypcji. Wymienione narzędzia technologiczne są w stanie analizować praktycznie wszystkie komentarze, uwagi, oceny i posty klientów i na ich podstawie wygenerować obraz części garderoby odpowiadający opisowi klienta – czytamy także.

Media zwracają uwagę na już rosnące znaczenie sztucznej inteligencji w modzie. Na przykład warunkiem udziału w niedawnym AI Fashion Week w Nowy Jorku było pokazanie projektów wytworzonych za pomocą GAI. Zgłoszono ich ponad 350, a nagrodą było wsparcie projektantów w fizycznej produkcji wyróżnionych kolekcji.

Z kolei w drugiej edycji Metaverse Fashion Week dostępna w metaverse Decentraland na cyfrowych wybiegach reprezentujące ludzi awatary mogły oglądać kolekcje takich firm, jak Boss, Adidas, Tommy Hilfiger i wielu innych, a odzież można było kupować jako projekty cyfrowe – nie tylko jako tzw. „skórki” dla awatarów, ale zamawiać również w formie fizycznej.

Czytaj też: Sztuczna inteligencja nie zastąpi szpiegów? Tak uważa MI6!

Źródło: Forsal.pl

Grafika tytułowa: Tamara Bellis / Unsplash