Nowe odkrycie pomoże odwrócić starzenie się?

Przełomową metodę odwracania starzenia się komórek opracowali naukowcy Harvard Medical School, University of Maine i MIT. Ich badania mogą stanowić alternatywę dla terapii genowej i całkowicie odmienić sposób leczenia chorób związanych z wiekiem.

Do tej pory metody stosowane przez naukowców mogły jedynie wpłynąć na powstrzymanie starzenia się danych komórek.

Do niedawna najlepsze, co mogliśmy zrobić, to spowolnienia starzenia się. Nowe odkrycia sugerują, że możemy teraz je odwrócić. Proces ten wymagał wcześniej terapii genowej, co ograniczyło jego powszechne stosowanie – wyjaśnia jeden z autorów badania, David A. Sinclair.

Metoda zaproponowana przez naukowców pozwala na odwrócenie wieku transkryptomicznego w zaledwie cztery dni. Na razie jednak jest testowana na komórkach w laboratorium. Aby było możliwe wykorzystywanie jej komercyjnie, musi przejść niezbędne testy na zwierzętach a dopiero potem na ludziach.

Dla wielu osób jest to jednak pewne światełko w tunelu, ponieważ do tej pory stosowane metody są bardziej ryzykowne i wciąż kontrowersyjne jak np. terapia genowa. Nowa metoda opiera się na wcześniejszym odkryciu, że ekspresja określonych genów, zwanych czynnikami Yamanaki, jest w stanie przekształcić dorosłe komórki w indukowane pluripotencjalne komórki macierzyste.

Zespół podczas badań opracował między innymi zaawansowane testy do rozróżniania młodych i starych komórek, a także komórek starzejących się, co pozwoliło to zidentyfikować sześć kombinacji chemicznych, które mogą przywrócić przedziałowanie białek nukleocytoplazmatycznych (NCC) i profile transkryptów całego genomu do młodzieńczych stanów – czytamy na portalu.

Czytaj też: Branżę modową czeka rewolucja. Wszystko przez AI