Asteroida z własnym satelitą? Niezwykłe odkrycie NASA!

Sonda Lucy podczas badania planetoid trojańskich Jowisza odkryła coś bardzo ciekawego. Okazało się bowiem, że asteroida „Dinki” ma swojego satelitę.

Sonda należąca do NASA na początku listopada przeleciała nad asteroidą Dinkinesh i dokonała tam interesującego odkrycia. Okazuje się, że obiekt ma swój księżyc. Tego typu podwójne układy są znane nauce, ale nie spodziewano się go w przypadku tej asteroidy. Na podstawie wstępnej analizy pierwszych dostępnych zdjęć zespół badaczy szacuje, że większy obiekt ma w najszerszym miejscu około 790 metrów, zaś mniejszy około 220 metrów.

Jak podaje NASA na kilka tygodni przed spotkaniem sondy z Dinkinesh zespół Lucy zastanawiał się, czy może on być układem podwójnym, biorąc pod uwagę, jak instrumenty Lucy rejestrowały zmianę jasności asteroidy w czasie. Pierwsze obrazy ze spotkania rozwiały wszelkie wątpliwości.

Kiedy Lucy została pierwotnie wybrana do lotu, planowaliśmy przelecieć obok siedmiu asteroid. Po dodaniu Dinkinesha , dwóch księżyców trojańskich i teraz tego satelity, liczba ta wzrosła do 11 – powiedział Han Levinson, główny badacz projektu Lucy.

Dodał, że Dinkinesh naprawdę zasłużył na swoją nazwę. W języku amharskim oznacza bowiem „cudowny”.

Sonda w ramach testu technicznego, który przeprowadzili inżynierowie z NASA przeleciała w jednym momencie nie nad jedną, a nad dwoma asteroidami i to bardzo blisko.

Wiedzieliśmy, że będzie to najmniejsza asteroida z pasa głównego, jaką kiedykolwiek widziano z bliska. Fakt, że są dwa, sprawia, że ​​jest to jeszcze bardziej ekscytujące. Pod pewnymi względami te asteroidy wyglądają podobnie do bliskich Ziemi układów podwójnych asteroid Didymos i Dimorphos zaobserwowanych przez DART , ale istnieje kilka naprawdę interesujących różnic, które będziemy badać – powiedział Keith Noll, naukowiec projektu Lucy z Centrum Lotów Kosmicznych Goddard należącego do NASA w Greenbelt w stanie Maryland, cytowany przez NASA

Sonda Lucy została wyniesiona w kosmos przez rakietę Atlas V w 2021 roku. Jej misja potrwa ponad 10 lat.

Źródło: nasa.gov, geekweek.pl

Czytaj też: Kosmiczny Teleskop Keplera ukazał nam nowy układ planet!

Grafika tytułowa: Ondřej Šponiar / Pixabay