Archeolodzy odkryli interesujące obserwatorium astronomiczne w Egipcie

To pierwsze starożytne egipskie obserwatorium odkryte w czasach nowożytnych jest świadectwem zaawansowanej wiedzy astronomicznej i jej głębokiego związku z duchowymi i rytualnymi praktykami Egipcjan.

Archeolodzy zidentyfikowali pierwsze w historii starożytne egipskie obserwatorium astronomiczne. Jak twierdzą, jest ono „pierwszym i największym” obiektem tego typu. Według Ministerstwa Turystyki i Starożytności Egiptu, zespół archeologów odkrył pozostałości budowli pochodzącej z VI w. p.n.e. trzy lata temu podczas wykopalisk na stanowisku archeologicznym w starożytnym mieście Buto, obecnie Tell Al-Faraeen, w egipskiej prowincji Kafr el-Szejk. Początkowo myślano, że są to pozostałości jakieś świątyni.

Wszystko, co znaleźliśmy, przerosło nasze oczekiwania – powiedział Hossam Ghonim, dyrektor generalny Kafr El-Sheikh Antiquities i szef egipskiej misji archeologicznej, cytowany przez portal.

Jak tłumaczy Ghonim, zespół odkrył ruiny budynku z cegły mułowej w kształcie litery L o powierzchni ponad 850 metrów kwadratowych. Jego wejście skierowane na wschód, oznaczone tradycyjną bramą zwaną pylonem, prowadzi do miejsca, w którym oświetlało światło słoneczne, a gdzie stał obserwator nieba – znany jako „smn pe” i który zwykle był kapłanem – aby śledzić słońce i gwiazdy. W strukturze nadal znajduje się rzeźba smn pe zwrócona w stronę wschodzącego słońca. Ta figura symbolizuje związek starożytnych Egipcjan z kosmosem.

Świątynia czy obserwatorium?

Początkowo zespół myślał, że odkrył świątynię. Jednak w miarę postępu wykopalisk odkryli artefakty i wyryte symbole, takie jak Chen, Cenet i Benu, które odnosiły się do czasu i astronomii. Jak powiedział Ghonim, ale to dopiero odkrycie ogromnego zegara słonecznego – wraz z kilkoma inskrypcjami, artefaktami i układem budynku – skłoniło badaczy do ogłoszenia, że ta budowla była jednak obserwatorium.

Zespół znalazł również starożytne egipskie urządzenie do pomiaru czasu znane jako „merkhet”, również z VI wieku p.n.e., w tym miejscu. Dotychczasowe odkrycia, a także inne inskrypcje, stanowią kolejny dowód na to, że Egipcjanie dobrze rozumieli zmiany pór roku i długość dnia.

Warto dodać, że podczas wykopalisk odkryto również posąg boga Horusa z głową sokoła. Z kolei wewnątrz obserwatorium archeolodzy znaleźli szary granitowy posąg króla Psamtika I z epoki Saitów – 26. dynastii – oraz brązową figurę Ozyrysa, boga związanego ze światem podziemnym i zmartwychwstaniem, z wężem, odnoszącą się do bogini Wadjet. Te artefakty, wraz z różnymi przedmiotami ceramicznymi używanymi w rytuałach religijnych, datują obserwatorium na VI wiek p.n.e. i podkreślają jego podwójną rolę w badaniach naukowych i praktyce duchowej.

Źródło: livescience.com

Czytaj też: Ile mikroplastiku pijesz? Jest już nowe narzędzie do pomiaru!

Grafika tytułowa: Dilip Poddar / Unsplash