Amoniak – źródło mocy dla ciągników
Startup wspierany przez Amazon’s Climate Pledge Fund, Amogy Inc. po raz pierwszy opracował metodę, która pozwala zasilać amoniakiem ciągnik.
Jak donosi serwis Ars Technika ciągnik wykorzystuje amoniak jako paliwo. Następnie, na żądanie rozdziela chemikalia, aby zasilić wodorowe ogniwo paliwowe o mocy 100 kW.
Mimo że branża motoryzacyjna skoncentrowała się na pojazdach elektrycznych zasilanych bateriami w celu dekarbonizacji transportu, technologia ta ma poważne ograniczenia, jeśli chodzi o transport długodystansowy. Także pojazdy o dużej ładowności, takie jak ciągniki nie mogą w pełni korzystać z tej technologii. Brak infrastruktury do ładowania w odległych lokalizacjach, w których te pojazdy jeżdżą, oraz długi czas ładowania. Te dwa problemy sprawiają, że akumulatory są nieatrakcyjne.
To, czego potrzebują, to gęste energetycznie źródło mocy. Amogy Inc. jest przekonana, że amoniak doskonale spełnia to wymaganie.
Założona w 2020 roku przez absolwentów Massachusetts Institute of Technology (MIT) firma chce wykorzystać amoniak, drugą najczęściej produkowaną substancję chemiczną na świecie. Dzięki zastosowaniu w rolnictwie i chłodzeniu przemysłowym, instalacje do produkcji amoniaku są wszechobecne na całym świecie.
Amoniak występuje naturalnie w stanie gazowym. Może również zostać skroplony, dzięki czemu pojazdy nim napędzane nie różnią się od sposobu w jaki czyni to większość samochodów. Co najważniejsze, spalanie amoniaku nie uwalnia dwutlenku węgla. Jest to ważny czynnik w krajach, które zobowiązały się do neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla.
Nie oznacza to jednak, że wkrótce w gospodarstwach pojawią się ciągniki napędzane amoniakiem. W ciągu najbliższego roku Amogy skupi swoje wysiłki na zastosowaniu tej technologii w ciężarówkach klasy 8 i statkach transportowych. Będzie się starać ostatecznie zastąpić zanieczyszczające środowisko silniki Diesla.
Czytaj także: Czy perowskity zastąpią krzem w fotowoltaice?