5G w europejskich samolotach!
Komisja Europejska zachęca europejskie linie lotnicze, aby zaczęły oferować pokładową łączność 5G, przydzielając określone widmo, także dla „poprzednich generacji technologii mobilnych”.
Pasażerowie będą mogli połączyć się z pokładową stacją bazową pikokomórkową, która następnie połączy się z sieciami naziemnymi za pośrednictwem satelity.
„5G zapewni innowacyjne usługi dla ludzi i możliwości rozwoju dla europejskich firm” – powiedział komisarz UE Thierry Breton. „Niebo nie jest już ograniczeniem, jeśli chodzi o możliwości oferowane przez superszybką łączność o dużej przepustowości”. Ogłoszenie Komisji nie zawiera szczegółowych informacji, kiedy dokładnie usługi 5G staną się dostępne.
Jeszcze niedawno pasażerom kazano w czasie lotu przełączać swoje urządzenia w „tryb samolotowy”. Obecnie te przepisy zostały złagodzone.
W 2014 roku Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej zaktualizowała swoje wytyczne. Twierdzi, że linie lotnicze nie muszą wymagać od swoich pasażerów korzystania z tego trybu ze względów bezpieczeństwa. Tryb samolotowy zwykle ogranicza łączność komórkową, ale często pozwala na korzystanie z innych technologii bezprzewodowych, takich jak Wi-Fi i Bluetooth
Sieć 5G nie spowoduje żadnych problemów z bezpieczeństwem. Wykorzystuje inne częstotliwości niż te używane do komunikacji w kokpicie, twierdzi Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych. Telefony będą wykorzystywać widmo 5 GHz i wyższe, podczas gdy same samoloty będą wykorzystywać zakres 4,2-4,4 GHz do swojej łączności.
W Stanach Zjednoczonych linie lotnicze wyraziły zaniepokojenie na początku tego roku, przyjmując stanowisko, że wprowadzenie nowego widma 5G w pobliżu lotnisk grozi zakłóceniem pracy wrażliwego sprzętu pokładowego. Oczekuje się, że wdrożenie widma nastąpi do połowy przyszłego roku, dając liniom lotniczym czas na doposażenie swoich samolotów w sprzęt, który nie jest wrażliwy na używane częstotliwości.
Czytaj także: Łączność 5G w autach Audi