Amerykanin odrzucił, Chińczyk wykonał
Zespół naukowców z Chin zbudował i przetestował prototyp hipersonicznego silnika samolotowego, który opiera się na projekcie, odrzuconym przez NASA ponad 20 lat temu.
W artykule opublikowanym w Journal of Propulsion Technology zespół opisuje swoją pracę. Twierdzi, że „zrozumienie jej mechanizmu pracy może dostarczyć ważnych wskazówek dla rozwoju samolotu hipersonicznego”.
Oryginalny projekt został opracowany przez Ming Han Tang, byłego głównego inżyniera programu hipersonicznego NASA. Pracował on w agencji pod koniec lat 90. Projekt samolotu X typu Two-Stage Vehicle (TSV) Tanga był centralnym elementem programu Boeing Manta X-47C. Program ten został zakończony przez rząd USA w początkowej fazie ze względu na wysokie koszty, a także szereg problemów technicznych.
W przeciwieństwie do większości propozycji samolotów hipersonicznych, które mają silnik na spodzie, projekt TSV X-plane autorstwa Tanga ma dwa oddzielne silniki z każdej strony. Przy niższych prędkościach silniki pracują jak zwykłe turbinowe silniki odrzutowe. Bez ruchomych części konfiguracja umożliwia następnie szybkie przełączenie samolotu w tryb dużej prędkości, aby przyspieszyć do ponad pięciokrotnej prędkości dźwięku.
Teraz profesor Tan Huijun i jego współpracownicy z Uniwersytetu Aeronautyki i Astronautyki w Nanjing w Chinach powrócili do badań. Skonstruowali prototyp oparty na oryginalnych specyfikacjach Tanga. Mogli to zrobić dzięki temu, że plany programu Boeing Manta X-47C zostały odtajnione w 2011 roku. Huijun i jego zespół testowali prototyp w tunelu aerodynamicznym, w warunkach przypominających lot z prędkością od 4 do 8 machów.
Testy wykazały, że zaproponowany przez Tanga projekt silnika sprawdza się idealnie w tych warunkach. To oznacza, że naukowcy z Chin są w stanie przeprowadzić dalsze testy i zbudować nowe wersje swojego prototypu.
Czytaj także: Technologia NASA pozwala ładować pojazdy w 5 minut