Pierwszy chiński autonomiczny „słonecznik” na filmie
Podczas Światowej Konferencji Wywiadowczej w Chinach został zaprezentowany pierwszy w tym kraju w pełni napędzany energia słoneczną autonomiczny pojazd elektryczny (SEV), informuje serwis Electrek.
Obecnie trwa objazdowa prezentacja pojazdu podczas trasy po Chinach kontynentalnych.
Wraz z pojawieniem się samochodów elektrycznych zasilanych bateriami budowanie samochodów zasilanych energią słoneczną stało się trudniejsze. Przenieśli się na poziom startowy, gdzie inżynierowie zaczęli budować ulepszone i bardziej realistyczne prototypy samochodów słonecznych.
Pojazd prezentowany na filmie ma ponad 4 m długości, prawie 1,7 m szerokości, 1,8 m wysokości i waży 1020 kg. Jest wystarczająco pojemny, aby pomieścić cztery osoby.
Z przodu znajduje się miejsce dla kierowcy, które ogranicza się do dużego ekranu dotykowego i trzech przycisków pod nim. Brak kierownicy spowodowane jest wyposażeniem w mechanizm do autonomicznej jazdy na poziomie 4. Tak przynajmniej podaje producent. Jest to o tyle ciekawe, że automatyzację na tym poziomie firmy takie jak Tesla i Waymo testują od lat.
Maksymalna prędkość, jaką osiąga pojazd, to podobno 79,2 km/h. Jest to zadowalające dla samochodu przeznaczonego głównie do jazdy w cyklu miejskim. Obecne przepisy dotyczące zautomatyzowanej jazdy wymagają, aby pojazdy były obsługiwane tylko na ograniczonych obszarach i mają na celu przede wszystkim wspólne przejazdy, co wyjaśnia brak fotela nawigatora.
Moduł słoneczny w samochodzie zajmuje powierzchnię 8,1 m2, czyli znacznie więcej niż w jakimkolwiek innym pojeździe zasilanym energią słoneczną. W słoneczne dni może to zapewnić maksymalną moc wyjściową 7,6 kWh. Dodatkowo pojazd jest wyposażony w akumulator o gęstości magazynowania energii 330 Wh/kg.
Według doniesień serwisu samochód został zmontowany w ciągu pięciu miesięcy dzięki współpracy 42 firm i trzech uniwersytetów. Zawiera 47 zaawansowanych technologii, z których część jest obecnie dostępna w innych wiodących samochodach.
Czytaj także: Tencent inwestuje w autonomiczne auta