W nich eksploduje ci głowa – słuchawki Razer Kraken V3 HyperSense

Gwarantuje Ci, że jak już raz skorzystasz ze słuchawek z technologią haptyczną, to z całą pewnością nie wrócisz do starego zestawu słuchawkowego. Razer Kraken V3 z HyperSense, wymiatają!

Znowu muszę przyznać, że technologia mnie zaskoczyła, co się nie zdarza zbyt często. Nie miałem wcześniej okazji korzystania z haptyki w słuchawkach, jest to bowiem temat stosunkowo nowy. Haptyka jest technologią, o której trudno się opowiada, podobnie jak o wirtualnej rzeczywistości, bo rozmawiamy o imersji i o fizycznym doświadczeniu. To, tak jak ze smakiem, mogę godzinami pisać, jak smakują krewetki w poziomkach czy homar w majonezie, a i tak bez spróbowania, nie dowiecie się jak one smakują.

Czym jest technologia haptyczna

Haptyka, to technologia wykorzystująca mechaniczne komunikowanie się z użytkownikami poprzez zmysł dotyku przy użyciu wibracji. Mówiąc inaczej, jest to technologia, dzięki której możemy doświadczyć kolejnego poziomu imersji w grach, filmach i w muzyce. W przypadku rękawic haptycznych, poczujemy wirtualny dotyk, w kamizelce haptycznej, poczujemy otaczające nas wibracje wywołane np. dźwiękiem silników samolotowych, strzałem z karabinu, nierównościami na drodze, a nawet podmuchem wiatru. W przypadku słuchawek z technologią haptyczną, wszystkie dźwięki o niskiej częstotliwości zamieniają się w wibracje o różnej sile natężenia.

Technologia Razer HyperSense

Słuchawki Razer Kraken V3 HyperSense zostały wyposażone w ten wspaniały wynalazek. Mają w każdym nauszniku przetworniki haptyczne, które są w stanie w czasie rzeczywistym przekształcać sygnały dźwiękowe w wibracje. Dzięki temu możesz fizycznie odczuwać efekty dźwięków w grze. Gdy ścigałem się po trasach w Forza, czułem wszystkie wyboje na drodze i wibracje silnika, podczas startu w symulatorze lotu, dokładnie wiedziałem, kiedy koła oderwały się od pasa, w szarżach w COD, wybuchające w pobliżu granaty, powodowały falę uderzeniową, którą dosłownie czułem na własnej skórze. Haptyka pozwala też wyczuć kierunek i odległość, z których dochodzi dźwięk, co sprawia, że w niektórych sytuacjach można prowadzić samochód albo strzelać z zamkniętymi oczami. 😊 Co prawda, nie sprawdza się to na dłuższą metę, ale pozwala sobie wyobrazić, z jaką precyzją docierają do naszej głowy wibracje i dźwięki.  

Sprawdź też: Monitor dla graczy Huawei MateView GT Testujemy (conowego.pl)

Specyfikacja Techniczna

Pasmo przenoszenia20 Hz – 20 kHz
Impedancja32 Ω (1 kHz)
Rozmiar przetworników50 mm
Typ przetwornikówRazer TriForce Titanium
MateriałyTkanina termoprzewodząca / sztuczna skóra / pianka zapamiętująca kształt
Redukcja hałasuPasywna
Rodzaj połączeniaUSB-A
Długość kabla2.0 m
Waga344 g
MikrofonDoczepiany HyperClear Cardioid
Pasmo przenoszenia mikrofonu100 Hz – 10 kHz
Czułość mikrofonu (@1KHZ)-42 ± 3 dB
Kodeki SurroundTHX Spatial Audio
PodświetlenieRazer Chroma RGB
KompatybilnośćPC, PlayStation, Nintendo Switch (w trybie dokowania)

Duże, lekkie i piękne

Słuchawki Razer Kraken V3 HyperSense są kolejną odsłoną z serii V3, do której należą: Kraken V3 X, Kraken V3 i Kraken V3 Pro. Model oznaczony X’em, miał mniejsze przetworniki i dźwięk przestrzenny 7.1, pozostali członkowie rodziny otrzymali dźwięk przestrzenny THX. Wersja Pro jest bezprzewodowa. Ale skupmy się na Razer Kraken V3 HyperSense, czyli przewodowej wersji z technologią haptyczną.

Razer jak zwykle dba o najmniejsze szczegóły i nas rozpieszcza, dlatego słuchawki zapakowane są w kultowe już czarno zielone pudełko. W środku dodatkowo znajduje list powitalny, naklejki i instrukcja. Słuchawki wydają się olbrzymie i ciężkie, ale gdy je chwytam i unoszę okazuje się, że są lekkie jak piórko, ważąc jedyne 344 g. Ale nic za darmo, waga wynika bowiem z delikatnej, plastikowej konstrukcji, co znaczy, że słuchawki są bardziej podatne na uszkodzenia. W oczy rzucają się wielkie, masywne nauszniki, które wyglądają jak opony od traktora. Jednak w dotyku są miękkie, delikatne i przyjemne w dotyku. Są tak wielkie, że bez problemów przykrywają całe małżowiny uszne, dokładnie izolując dźwięki zewnętrzne. Słuchawki mają pasywną redukcję szumów, ale coś mi mówi, że kolejny model z serii będzie z ANC na pokładzie.

Sprawdź też: Testujemy słuchawki dla graczy Astro A40 i A50 | conowego.pl

Sterowanie

Na prawym nauszniku znajduje się jeden przycisk, który jest wyczuwalny pod prawym kciukiem. Odpowiada on za funkcję HyperSense i ma czterostopniową skalę, gdzie pierwsze wciśnięcie oznacza wyłączoną haptykę, a czwarte pełną moc. Na lewej muszli znajduje się włącznik mikrofonu, kółeczko do regulacji głośności i doczepiany mikrofon na elastycznym ramieniu z gąbeczką na końcu. W samym centrum nauszników umieszczono podświetlane logotypy Razer, sterowane z poziomu Razer Synapse 3. Aplikacja daje możliwość dostosowania kolorów i efektów wyświetlania.

Wrażenia

Odczucia są obłędne. Niby można bez tego, żyć, ale z drugiej strony, co to za życie. Nagle okazuje się, że filmy, muzykę, ale przede wszystkim gry, można też odczuwać w bardzo fizyczny i przyjemny sposób. Akcje ożywają, są bliżej nas, a dynamiczne sceny filmów możemy dosłownie poczuć. Odsłuchiwane koncerty nabierają innego wymiaru. Stają się tak realne, że czujemy w powietrzu wibracje, które tłoczone są przez dziesiątki kolumn estradowych w naszym kierunku. Gry oferują imersje, czyli kolejny etap zupełnie nowych doznań, związanych z fizycznym odczuciem atmosfery rozrywki i wrażeniom odsłuchowym. Nasze, kolejne zmysły zaczynają odgrywać w grach coraz ważniejsze role.