Opel Astra e kombi – Tak duża wydajność z tak małej baterii!

Elektryczna Astra to samochód, który potrafi mocno zaskoczyć w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Oferuje przyzwoity zasięg, dynamiczną ale oszczędną jazdę i jest jednym z niewielu elektryków w kombi o ile nie jedynym.

Elektro mobilność nie ma ostatnio dobrej prasy na całym świecie. Dużo czytamy o tym, że producenci zmieniają plany pod wpływem trendów sprzedażowych i przestawiają produkcję na modele spalinowe. Czytamy też o tym, że samochody elektryczne stanowią jedynie mały procent sprzedaży. W dalszym ciągu dostęp do szybkich ładowarek jest ograniczony, a ładowanie zajmuje zbyt długo i najgorsze to fakt, że modele elektryczne są droższe od spalinowych. W ostatnim punktem wyliczanki się zgodzę, w przypadku Astry jest to różnica ok 80 tyś. zł, a polityka innych producentów jest taka sama. Jednak ja jestem optymistą i widzę przyszłość w nieco jaśniejszych kolorach. Rynek samochodów z napędem elektrycznym będzie rósł w siłę, ale potrzebuje więcej czasu. Infrastruktura ładowarek nie stoi w miejscu, wbrew temu co twierdza niektórzy. Każdego roku pojawiają się nowe ładowarki i jest ich coraz więcej. Na dodatek skraca się czas ładowania, bo zarówno ładowarki jak i samochody rozwijają technologię quick charge. Dziś w niektórych modelach ładowanie od 10% do 80% zajmuje jedynie 20 min, w innych trochę dłużej, ale nie więcej niż 35 minut. Ponadto w nowym budownictwie dostępne są już ładowarki ścienne w garażach podziemnych. Technologia konsumpcji energii staje się też coraz doskonalsza i nawet mniejsze akumulatory, jak ten z Astry o pojemności 55 kWh, jest w stanie pokonać do 420 km, konsumując ok. 13KW/h. To przecież doskonały wynik. Wysokie ceny? Tak ceny są wysokie ale spadają i będą spadać, ponieważ kilku producentów już ogłosiło, że planuje jeszcze w tym roku wprowadzić przystępne cenowo elektryki. Na tegorocznych targach motoryzacyjnych w Poznaniu, można było zobaczyć co najmniej kilka nowych elektryków z Azji w bardzo atrakcyjnych cenach. Wszystko to jest wyraźnym sygnałem, że elektro mobilność nie składa broni, ale dopiero nabiera rozpędu.

Pod prąd

Opel ma swoją oryginalną filozofię, która bardzo mi się podoba. Podczas gdy inni producenci starają się na wiele sposobów wyróżnić modele elektryczne ze swojej oferty zupełnie innym designem od modeli spalinowych, to Opel przyjął zupełnie odmienną strategię. Model Astra, niezależnie od rodzaju napędu, zawsze wygląda dokładnie tak samo, zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz. Klient decydując się na Astre, wybiera jedynie napęd spalinowy, hybrydowy lub elektryczny. Ma to sens, bo w ten sposób, podczas jazdy próbnej możemy bardzo świadomie ocenić różnice, zalety lub wady poszczególnych jednostek napędowych. Zatem który silnik jest najlepszy? Na to pytanie trudno odpowiedzieć, bo każdy szuka czegoś innego, każdy ma inne potrzeby i nie każdy ma dostęp do ładowarki w nocy, co jest dość kluczowe. Choć na pełnym ładowaniu jeździłem przez 5 dni w tygodniu po mieście, to dłuższe trasy wymagają już planowania. Osobiście jestem wielkim fanem elektryków, bo żaden inny silnik nie oferuje tak dynamicznej, cichej i komfortowej jazdy.

Przeczytaj też: Testujemy Volvo V60 Cross Country – elegancja Bonda i moc Thora | CoNowego.pl

Taki sam, ale inny

Opel Astra e kombi to jedyny mi znany elektryk w wersji z takim nadwoziem. Szukam w pamięci drugiego takiego, ale nie przypominam sobie. Pozostali producenci oferują samochody elektryczne najczęściej jako SUVy albo małe kompakty. Astra nie dość że jest w opcji kombi, to jeszcze jak wspomniałem wyżej, wizualnie różni się od spalinowych modeli jedynie zielonymi tablicami. Astra e to bardzo udany model jeśli chodzi o kombi, za którymi zwykle nie przepadamy. Jego wygląd jest delikatnie mówiąc kanciasty i przypomina mi samochody z filmu Transformers. Długa maska, reflektory osadzone w przednim pasie grilla Vizor, liczne przetłoczenia w karoserii i dach w kolorze czarnym sprawiają, że Astra e optycznie wydaje się dużo lżejsza, zgrabniejsza i niższa. Każda linia i krawędź zostały zaprojektowane tak, aby podkreślić futurystyczny i innowacyjny charakter samochodu. Samochód jest dostępny w różnych kolorach, w tym Biały Arktis, Czerwony Kardio, Szary Vulkan, Czarny Karbon, Srebrny Kristall, Żółty Kult, Niebieski Kobalt.

Nowocześnie i futurystycznie

Opel Astra e kombi to nie tylko samochód o pięknej stylistyce, ale również pojazd wyposażony w zaawansowane technologie i funkcje, które zapewniają wygodę i bezpieczeństwo podczas jazdy. Pierwsze co rzuca się w oczy to wielki i długi szklany panel z wyświetlaczami, który sięga połowy deski rozdzielczej. Co prawda ekrany nie zajmują całej szklanej tafli i są tylko w dwóch strefach: zegarów i środkowego ekranu, ale wygląda to bardzo futurystycznie. Kanciaste krawędzie znajdziemy nie tylko na zewnątrz, ale także w środku. Najwięcej takich akcentów znajdziemy na kokpicie i kierownicy w postaci przycisków funkcyjnych oraz w małych chromowanych detalach, występujących jako dekory w różnych miejscach. Wnętrze robi dobrze wrażenie, nie ma tu twardych powierzchni, takich jak plastiki. Wszystkie mniejsze lub większe powierzchnie płaskie są miękkie i miłe w dotyku.

Od eco do sport

W samym centrum znajduje się ekran dotykowy, do którego możemy podłączyć się bezprzewodowo do Apple Car. Wyświetlacz pozwala spersonalizować ustawienia samochodu pod nasze preferencje. Alternatywnie możemy podłączyć smartfona, który wyświetli swoją zawartość na ekranie. Poniżej tableta, znajdziemy częściowo dotykowe a częściowo fizyczne przyciski od panelu sterowania, klimatyzacji i innych funkcji. Na tunelu, poniżej znajdziemy sporą przestrzeń schowkową. Jest tam miejsce na telefon z ładowarką indukcyjną, na butelki i kubki, są też przełączniki trybu jazdy, hamulec ręczny i przełącznik charakterystyki prowadzenia auta od Eco do Sport. Co ciekawe w trybie Eco mamy dostępną moc 108 KM, w trybie Normal 136 KM a w Sport 156 KM. Hamulec ręczny automatyczny działa sam, bez potrzeby włączania go. Informuje nas o tym dioda pod zegarami z napisem AutoStop. Fotele są obszyte miękką, czarną alkantarą, która jest miła w dotyku i łatwo się z niej zmywa wszelkie zabrudzenia. Fotel kierowcy w testowanym modelu jest sterowany elektrycznie, ale pasażera już ręcznie.

Przeczytaj tez: Skoda Enyaq RS Maxx 80 iV Coupe – cały tydzień na jednym ładowaniu (conowego.pl)

420 km na jednym ładowaniu

Wielkim, pozytywnym zaskoczeniem okazał się zasięg Astry. Odbierając kluczyki z parku prasowego uśmiechnąłem się z niedowierzaniem na informacje o zasięgu, ale w testach faktycznie okazało się, że Astra e jest jednym z najbardziej wydajnych elektryków. Do tej pory dalekie zasięgi gwarantowały duże pojemności baterii, takie jak 70 albo 80 kWh, ale nie 50 kWh. Okazało się jednak, że bez większych wysiłków, ani oszczędzania, jesteśmy w stanie przejechać ponad 400 km na jednym ładowaniu. Konsumpcja energii oscyluje w granicach 13 kWh przy spokojnej jeździe po mieście do 15 przy większych prędkościach. Silnik co prawda generuje 156 KM i jest to całkiem wystarczająca moc, to jest ona dostępna tylko po przełączeniu w tryb Sport. W Eco będziemy mieli tylko 108 KM, a trybie Normal 136 KM i musze przyznać, że wcale nie jest to za mało do codziennej jazdy. Większość testów jeździłem w tym trybie i ani razu nie miałem poczucia, że brakuje mi mocy.

Dużo zalet

Silnik elektryczny w Oplu Astrze Electric generuje maksymalnie 156 KM mocy i 270 Nm momentu obrotowego. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,2 sekundy. Może nie są to rekordowe wyniki, ale są wystarczające do codziennej jazdy w mieście i na trasie. Co ciekawe, Astra nie ma blokady prędkości jak inne elektryki. Elektryczna Astra osiąga maksymalnie 170 km/h, a po pełnym naładowaniu akumulatorów o pojemności 54 kWh, może przejechać do 418 km według cyklu WLTP. Używając punktu szybkiego ładowania, energię w zakresie 20-80% można uzupełnić w około 26 minut.

Podsumowanie

Opel Astra Electric oferuje wygodną i dynamiczną jazdę, z korzyściami płynącymi z napędu elektrycznego, takimi jak cicha praca silnika i brak emisji spalin. Jest to atrakcyjna opcja dla osób szukających kompaktowego samochodu elektrycznego z dobrą wydajnością i praktycznością. W wersji kombi oferuje przestronne i wygodne wnętrze, bogato wyposażone, a pojemność bagażnika wynosi od 597 do 1268 litrów. To przestronne miejsce na bagaż, które sprawia, że Astra Electric jest praktycznym wyborem dla osób potrzebujących dużo przestrzeni na podróżowanie i codzienne obowiązki. Dzięki temu możemy swobodnie przewozić bagaż, zakupy czy inne przedmioty, a jednocześnie cieszyć się zaletami napędu elektrycznego. 

Cena: od 200 000 zł