VOLVO EX 30 – elektryczny crossover z przyszłości
Ten samochód jest inny niż wszystkie. W pewnym sensie przygotowuje nas na przyszłość motoryzacji i pokazuje jak będą wyglądały auta w kolejnym dziesięcioleciu.
Volvo EX 30 mieliśmy już okazję testować w wersji Dual Motor, który miał 3,6 sekundy do 100 km/h i 428 KM, dziś opisujemy wrażenia z jazdy wersji Single Motor, które wcale nie są gorsze! EX 30 z jednym silnikiem to nadal rakieta, która setkę osiąga w 5,4 sekundy i ma 272 KM. Ale nie tylko osiągi są w tej chwili najważniejsze, bo EX 30 to Volvo zaprojektowane od nowa, które nie do końca jest nawet podobne do swoich poprzedników. Wiecie, Volvo ma tak charakterystyczne kształty, że łatwo jest rozpoznać je z daleka. EX 30 posiada co prawda pewne elementy, które nawiązują do tradycji, ale są na tyle mało zaznaczone, że gdy zakryjemy logo, to mało kto rozpozna markę.
Kierunek przyszłość
Przód Volvo EX30 charakteryzuje się nowoczesnym, elektrycznym designem. Zamiast tradycyjnej osłony chłodnicy, samochód posiada zamkniętą osłonę, co podkreśla jego elektryczny charakter. Z przodu dominują reflektory w kształcie młota Thora, które są cyfrową interpretacją klasycznego wzoru Volvo. Boki Volvo EX30 są eleganckie i proporcjonalne, z długim rozstawem osi i dużymi kołami, które nadają samochodowi stabilny i wyrafinowany wygląd. Krótkie zwisy z przodu i z tyłu dodają dynamiki i nowoczesności. Linie boczne są czyste i minimalistyczne, co jest charakterystyczne dla skandynawskiego designu. Tył Volvo EX30 wyróżnia się nowoczesnymi, światłami LED, które dodają samochodowi charakteru i rozpoznawalności.
Przeczytaj też: Volvo EX 30 Twin Motor – nie uwierzycie jakie miny mieli kierowcy super samochodów, gdy ruszałem ze świateł
Wewnątrz panuje minimalizm
Kierownica w Volvo EX30 jest minimalistyczna i elegancka, z intuicyjnymi przyciskami do sterowania różnymi funkcjami pojazdu. Jest pokryta materiałami wysokiej jakości, które zapewniają komfort i pewny chwyt. Deska rozdzielcza w EX30 ma nowoczesny, skandynawski design. Jest prosta i funkcjonalna, z minimalną ilością przycisków. Wykorzystuje materiały z recyklingu, co podkreśla ekologiczne podejście Volvo. W centralnej części znajduje się duży ekran dotykowy, który integruje większość funkcji pojazdu. Tablet w Volvo EX30 jest duży, pionowy ekran dotykowy, który umożliwia sterowanie systemem multimedialnym, nawigacją oraz innymi funkcjami pojazdu. System operacyjny oparty jest na Google, co zapewnia płynność działania i dostęp do wielu aplikacji. Fotele w Volvo EX30 są zaprojektowane z myślą o maksymalnym komforcie i wsparciu. Wykonane są z materiałów pochodzących z recyklingu, co podkreśla zaangażowanie Volvo w zrównoważony rozwój. Fotele są ergonomiczne, z możliwością wielostopniowej regulacji, co pozwala na dostosowanie ich do indywidualnych potrzeb pasażerów, ale niestety sterowane ręcznie i tylko podgrzewane bez wentylacji.
Napęd na tylną oś
Volvo EX30 z napędem na tylną oś wyposażony jest w pojedynczy silnik elektryczny. Silnik ten generuje moc 268 koni mechanicznych i korzysta z baterii o pojemności 69 kWh, co pozwala na osiągnięcie zasięgu około 443 km na jednym ładowaniu. Volvo EX30 przyspiesza od 0-100 km/h w 5,3 sekundy i osiąga maksymalną prędkość około 180 km/h, która jest ograniczona elektronicznie. Dzięki umieszczeniu silnika z tyłu, pojazd ma lepszy rozkład masy, co przekłada się na lepszą dynamikę jazdy i stabilność na drodze. W mieście pełna bateria wystarczyła mi na codzienny dojazd do i z pracy przez cały tydzień.
Przeczytaj też: VW ID.7 – elektryczna limuzyna, która bije Tesle na głowę
Dużo miejsca
Volvo EX30 nie posiada tunelu między fotelami, co jest typowe dla samochodów elektrycznych. Przestrzeń ta została jednak sprytnie zagospodarowana. Schowek pasażera przeniesiono na środek, pod centralny tablet, a jego otwieranie odbywa się również za pomocą tabletu. Pod nim znajduje się długa, wąska kieszeń w kształcie łódki, na której szczycie, pod kątem 45 stopni, umieszczono dwa miejsca na smartfony, z których jedno oferuje ładowanie indukcyjne. Dno tej kieszeni można otworzyć, uzyskując dodatkową przestrzeń oraz dwa porty USB-C. Kolejny schowek znajduje się w podłokietniku i jest domyślnie schowany. Po naciśnięciu, wysuwa się automatycznie jak szuflada w stronę przedniego schowka, odsłaniając dwa miejsca na kubki. Szufladę można częściowo schować, pozostawiając miejsce na jeden kubek. Cała szuflada na napoje może również pełnić funkcję zwykłego schowka, ponieważ jej górna część z otworami na kubki jest ruchoma i można ją wsunąć z powrotem do podłokietnika.
W sumie
Volvo EX30 Single Motor to w pełni elektryczny, kompaktowy samochód miejski z napędem na tylną oś. Jest najmniejszym modelem w gamie Volvo, wyróżniającym się na tle innych aut marki. Jego futurystyczny design oraz innowacyjne podejście do technologii i wzornictwa odzwierciedlają wizję Volvo na przyszłość motoryzacji. Samochód zaskakuje na każdym kroku, a wszystkie zastosowane w nim rozwiązania są praktyczne, wygodne i łatwe do zaakceptowania. EX30 prezentuje się bardzo nowocześnie. Pojazd jest bardzo ekonomiczny, dynamiczny, dobrze wyciszony, zwrotny i zapewnia doskonałe wrażenia z jazdy.
Cena: 176 990 zł