Honda ZR-V Advance e:HEV – nowy SUV o ultra dalekim zasięgu
Honda ZR-V wyróżnia się na tle konkurencji jako jeden z bardziej intrygujących pojazdów, poszerzając portfolio japońskiego producenta. Mimo że cena startowa wynosi 189 900 złotych, co nie pozwala na określenie go mianem niedrogiego, to już po pierwszych dniach spędzonych za kółkiem tego SUV-a stwierdzamy, że jest to pojazd wyjątkowy. Standardowa wersja imponuje przestronnością, doskonałym wykończeniem wnętrza, atrakcyjnym designem oraz efektywnym systemem hybrydowym.
Nowa Honda to SUV skierowany na rynek rodzinny, który rozmiarami plasuje się pomiędzy mniejszym HR-V, a większym CR-V. Ten model jest dostępny tylko w opcji hybrydowej, jednak jego unikalna osłona chłodnicy, stylowe reflektory LED oraz poziome tylne światła LED pozwalają na łatwe odróżnienie go od innych pojazdów marki. ZR-V dzieli wiele wspólnych cech z modelem Honda Civic oraz nową generacją CR-V. Podobnie jak Civic, wyposażony jest w silnik benzynowy o pojemności 2,0 litra, silnik elektryczny i kompaktowy akumulator.
e:HEV
ZR-V oferuje jedynie jedną wersję napędową, jednakże jest to opcja godna uwagi. Wykorzystuje ona hybrydowy układ e:HEV, identyczny jak w Civicu, generujący imponujące 181 KM mocy. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w około 7,5 sekundy zapewnia płynną jazdę zarówno w mieście, jak i na autostradzie. ZR-V wyróżnia się wśród hybryd unikalnym układem napędowym, gdzie silnik spalinowy rzadziej napędza koła bezpośrednio, a częściej działa jako generator do ładowania akumulatora. Dzięki temu, ZR-V dostarcza momentalną reakcję na gaz podobną do samochodów elektrycznych, eliminując troski o zasięg i potrzebę ładowania. Napęd e:HEV przez większość czasu i jazdy w mieście korzysta wyłącznie z silnika elektrycznego, natomiast podczas jazdy dynamicznej, albo po autostradzie przekierowuje moc bezpośrednio z silnika spalinowego na koła. Działa to trochę jakby skrzynia miała tylko jeden najwyższy bieg, który zaczyna pracować w określonych warunkach.
Przeczytaj też: Testujemy Hondę CR-V Advance – luksusowy SUV z duszą hybrydy | CoNowego.pl
Ponad 900 km zasięgu
Napęd HONDA e-HEV jest ekonomiczny z kilku powodów. Po pierwsze, wykorzystuje on inteligentny system hybrydowy, który łączy w sobie zalety systemów szeregowych i równoległych. W niskich prędkościach napędzany jest głównie przez silnik elektryczny, co pozwala na uzyskanie maksymalnego momentu obrotowego od samego początku, a w wyższych prędkościach – przez silnik spalinowy, co jest bardziej efektywne przy dłuższej jeździe. e-HEV jest również systemem samodoładowującym, który wykorzystuje energię z hamowania regeneracyjnego i silnika trakcyjnego, aby odzyskiwać energię, która inaczej zostałaby zmarnowana. To pomaga zwiększyć zasięg mocy elektrycznej samochodu i dalej optymalizować ekonomię paliwową. Wszystko to sprawia, że napęd HONDA e-HEV jest wyjątkowo ekonomiczny, szczególnie w miejskich warunkach jazdy i z pełnym bakiem oferuje nawet ponad 1000 km zasięgu.
Przeczytaj też: Honda Civic e-HEV Advance: hybryda z charakterem (conowego.pl)
Design i wymiary
Honda ZR-V wyróżnia się unikalnym i stylowym designem zewnętrznym, który łączy gładkie krzywizny i płynne linie, prezentując dynamiczny i wyrafinowany styl. Przedni grill ma pionowy wzór w kolorze czarnym fortepianowym, który jest uzupełniony przez LEDowe reflektory i tylne światła, dodatkowo podkreślające ekskluzywny i stylowy wygląd ZR-V. Wymiary Hondy świadczą o przestronnym wnętrzu oraz solidnej konstrukcji i są następujące: długość: 4570 mm, szerokość bez luster 1840 mm, szerokość z lusterkami 2093 mm i wysokość 1620 mm.
Podobny, ale inny
W nowej ZR-V możemy dostrzec kilka podobieństw do Civic, które podkreślają ich przynależność do rodziny Hondy. Po pierwsze wspólna platforma. ZR-V dzieli swoje podwozie z modelem Civic, co oznacza, że mają podobną konstrukcję podstawową. Po drugie układ napędowy. Oba modele wykorzystują hybrydowy układ napędowy e:HEV, który łączy 2.0-litrowy silnik benzynowy z silnikami elektrycznymi i małą baterią. Po trzecie wnętrze. Jeśli chodzi o środek, ZR-V i Civic mają bardzo podobne kokpity, w tym cyfrowe zegary i system sterowania nawiewem. Jednak mimo tych podobieństw, warto zauważyć, że ZR-V i Civic są zaprojektowane z różnymi celami i dla różnych segmentów rynku, co wpływa na ich indywidualny charakter i styl. Civic jest kompaktem, podczas gdy ZR-V jest SUV-em, co przekłada się na różnice w wyglądzie zewnętrznym i ogólnej postawie na drodze.
Komfortowy środek
Wnętrze Hondy ZR-V charakteryzuje się nowoczesnym i funkcjonalnym designem, który łączy komfort z zaawansowaną technologią. Deska rozdzielcza wyróżnia się horyzontalnym układem, podobnym do tego w modelu Civic, z 9-calowym ekranem dotykowym umieszczonym na górze. Materiały wykończeniowe są wysokiej jakości, a całość prezentuje się elegancko i nowocześnie. Zegary w modelu Advance znajdują się na ekranie TFT, który posiada po bokach także wskaźniki analogowe. Opcjonalnie mamy dodatkowy 5-calowy wyświetlacz head-up. Kokpit jest ergonomicznie zaprojektowany z licznymi przyciskami fizycznymi, które ułatwiają obsługę. Panel sterowania klimatyzacją Hondy jest jednym z najlepszych i najprostszych w obsłudze na rynku, ponieważ posiada fizyczne przyciski, które można obsługiwać bezwzrokowo.
Wysoka jakość
Za system multimedialny odpowiada wspomniany 9-calowy ekran dotykowy, który jest responsywny i obsługuje standardowo Apple CarPlay oraz Android Auto. W wyższych wersjach znajduje się również bezprzewodowa ładowarka do telefonów oraz 12-głośnikowy system dźwiękowy Bose. W kwestii tapicerki, to w zależności od wersji wyposażenia, siedzenia mogą być obite tkaniną (Elegance), mieszanką tkaniny i skóry syntetycznej (Sport) lub pełną skórą w wersji Advance. Wszystkie wersje posiadają kierownicę obszytą skórą, a tylko najwyższa wersja Advance oferuje podgrzewanie kierownicy i tylnych siedzeń. Ogólnie rzecz biorąc wnętrze ZR-V jest przykładem połączenia stylu i funkcjonalności, oferując komfortową i zaawansowaną przestrzeń dla kierowcy i pasażerów. Wnętrze jest starannie wykonane, a miękkie materiały i połyskujące wstawki tworzą przyjemne wrażenie.
Silnik i osiągi
Jednostka napędowa Hondy ZR-V to zaawansowany system hybrydowy e:HEV, który łączy w sobie silnik spalinowy i elektryczny, oferując zarówno wydajność, jak i ekologiczność. Silnik spalinowy to 2.0-litrowy, 4-cylindrowy, rzędowy silnik benzynowy o mocy 141 KM (104 kW) przy 6000 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 182 Nm przy 4500 obr/min. Silnik elektryczny generuje moc 184 KM (135 kW) przy 5000 obr/min z maksymalnym momentem obrotowym 315 Nm dostępnym od 0 do 2000 obr/min. Skrzynia biegów to bezstopniowa e-CVT, która zapewnia płynne i efektywne przeniesienie napędu. Napęd jest na przednią oś z możliwością wyboru trybów jazdy, które dostosowują charakterystykę pojazdu do preferencji kierowcy. Zużycie paliwa jest imponujące, bo średnie spalanie w cyklu mieszanym wynosi około 4.5 l/100km i to jest fakt. Ta hybrydowa jednostka napędowa jest kluczowym elementem, który pozwala Hondzie ZR-V na osiągnięcie doskonałego balansu między dynamiką, a ekologią, oferując jednocześnie komfortową i cichą jazdę.
W drugim rzędzie
Chociaż ten rodzinny SUV nie oferuje największej przestrzeni na tylnej kanapie, to jednak dwie dorosłe osoby o wzroście do 180 cm znajdą tam komfortowo dużo miejsca. Przestrzeń dla nóg z tyłu jest obszerna, a przestrzeń na stopy pod przednimi fotelami jest wystarczająca. Należy jednak zauważyć, że siedzisko jest umieszczone stosunkowo nisko, co powoduje, że kolana pozostają nieco podniesione, a podczas długich podróży brak jest wsparcia dla ud. Tylne siedziska są podgrzewane a oparcia składane w proporcji 3:2. Natomiast Powierzchnia bagażnika w Hondzie ZR-V wynosi 390 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń, przestrzeń ta zwiększa się do 1302 litrów. Jest to przestronny bagażnik, który powinien zaspokoić potrzeby większości użytkowników.
Podsumowanie
Honda ZR-V e:HEV to udana propozycja dla osób, które szukają kompaktowego SUV-a z mocnym układem hybrydowym. Jej zalety to oszczędność, komfort i staranne wykonanie. ZR-V to pełna hybryda, która obiecuje dostarczyć moc niesamowitych wrażeń dzięki innowacyjnemu układowi napędowemu e:HEV. Jest to pojazd, który z pewnością przyciągnie uwagę swoim wyróżniającym się, ale jednocześnie wyrafinowanym wyglądem.
Cena: od 189 900 zł (testowana wersja Advance 215 880 zł)