Honda Civic e-HEV Advance: hybryda z charakterem
Nowa generacja Hondy Civic to nie tylko zmiana wyglądu, ale także rewolucyjny układ napędowy. Czy pełna hybryda e:HEV sprawdza się w tym modelu? Czy Civic nadal oferuje sportowe wrażenia z jazdy?
Honda Civic to jeden z najpopularniejszych i najdłużej produkowanych modeli japońskiej marki. W tym roku obchodzi swoje 50-lecie istnienia, a z tej okazji doczekał się zupełnie nowej, XI generacji. Nowy Civic jest dostępny na europejskim rynku wyłącznie z pełnym napędem hybrydowym e:HEV, który łączy silnik benzynowy 2.0 i-MMD o mocy 145 KM z dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 184 KM. To ciekawe rozwiązanie, które ma zapewnić niskie zużycie paliwa i niską emisję CO2, a jednocześnie dobrą dynamikę i przyjemność z jazdy.
Sportowy design
Nowy Civic zaskakuje już na pierwszy rzut oka. Jest bardzo niski, szeroki i wygląda jak samochód sportowy, ale jego nadwozie jest jednocześnie bardziej stonowane i eleganckie. Przód auta ma smukłe reflektory LED, duży grill z elementami siatki i agresywny zderzak. Boki są płynnie ukształtowane, z charakterystycznym przetłoczeniem na drzwiach i nakładkami na progi. Tył jest prosty z delikatnym spojlerem na klapie bagażnika i dobrze wkomponowanymi lampami. Całość dopełniają 18-calowe felgi aluminiowe i czarne dodatki, które kontrastują z białym lakierem.
Przeczytaj też: Testujemy Hondę HR-V e:HEV – efektowny SUV o stylistyce sportowego coupe
Nowy środek
Wnętrze nowego Civica również zostało gruntownie odświeżone. Panuje tu względny porządek, aczkolwiek mnogość przełączników, szczególnie w okolicy kierownicy może przytłaczać na początku. Deska rozdzielcza jest dość prosta z maskownicą w srebrną kratę, która prowadzi od drzwi do drzwi. Centralnie umieszczono dotykowy 10 calowy ekran. System multimedialny działa płynnie i intuicyjnie, oferując m.in. Android Auto, bezprzewodowy Apple CarPlay, nawigację satelitarną i kamerę cofania. Cieszy fakt, że na desce znajdziemy zarówno elementy sterowane dotykiem jak i duże fizyczne pokrętła czy przełączniki, które łatwiej jest obsługiwać bezwzrokowo. Zatem tuż pod ekranem znajdziemy pokrętła do regulacji klimatyzacji i kilka przycisków funkcyjnych. Kierownica jest trójramienna, podgrzewana, obszyta skórą i wyposażona w łopatki. Za kierownicą umieszczono cyfrowy zestaw wskaźników, a po jego bokach, oddzielne wskaźniki poziomu paliwa i energii, które są stałymi elementami tej sekcji. Zaskakujące rozwiązanie zastosowano na tunelu centralnym. Zamiast standardowej gałki do zmiany trybu jazdy, znajdują się tu przyciski z oznaczeniem D, N, P itd. Czy to jest wygodne? Moim zdaniem gałkę możemy obsłużyć bezwzrokowo, natomiast na przyciski musimy rzucić okiem.
Więcej światła
Fotele są wygodne, sterowane elektronicznie, podgrzewane i dobrze trzymają nas w zakrętach. Materiały użyte do wykończenia wnętrza są wysokiej jakości i dobrze spasowane, ale w większości utrzymane w czerni lub innych ciemnych kolorach. Przestrzeń dla pasażerów rozświetla duży przeszklony dach, który jest dodatkowo otwierany elektronicznie. Zarówno z przodu, jak i z tyłu jest wystarczająco dużo miejsca, a fotele są komfortowe. Nawet wysocy pasażerowie nie będą narzekać na brak miejsca na głowę czy nogi. Bagażnik nie jest duży w nowym Civicu i ma pojemność 487 litrów, ale po rozłożeniu tylnych foteli zyskujemy dwa razy więcej miejsca. Pod podłogą bagażnika znajduje się dodatkowa, nieduża przestrzeń na drobne przedmioty lub narzędzia.
Układ napędowy
Jazda nowym Civicem to czysta przyjemność. Stojąc po raz pierwszy przed samochodem, spodziewałem się twardego, sportowego zawieszenia i agresywnego silnika. Tymczasem auto jest delikatne, bardzo responsywne i dosłownie płynie po ulicach. Układ napędowy e:HEV działa bardzo płynnie i cicho, zapewniając świetną reakcję na gaz i wysoki moment obrotowy. Silnik spalinowy pracuje głównie jako generator prądu dla silników elektrycznych. To rozwiązanie eliminuje typowe dla hybryd nieprzyjemne wycie silnika przy mocnym przyspieszaniu. Civic e:HEV osiąga prędkość 100 km/h w 8,1 sekundy i rozpędza się do 180 km/h. Przy tym zużywa średnio około 5,4 litrów benzyny w mieście na 100 km, co jest dobrym wynikiem. Civic e:HEV nie tylko dobrze przyspiesza, ale też świetnie się prowadzi. Zawieszenie jest dobrze wyważone między komfortem a sportowością, a układ kierowniczy jest precyzyjny i dobrze współpracuje z systemem kontroli toru jazdy. Auto pewnie trzyma się drogi i łatwo pokonuje zakręty, nie tracąc stabilności ani przyczepności.
Oszczędnie, szybko albo szybciej
Nową Hondą możemy jeździć na trzy sposoby. Civic e:HEV oferuje trzy tryby jazdy: Normal, Sport i Eco. W trybie Normal auto zachowuje się zrównoważenie, zapewniając komfort i oszczędność. W trybie Sport auto staje się bardziej żywe i responsywne, a silnik spalinowy częściej wspomaga napęd. W trybie Eco auto ogranicza zużycie energii i paliwa, a silnik spalinowy prawie nie pracuje. Przyznam, że najchętniej jeździłem w trybie Eco, który był najcichszy, najbardziej ekologiczny, ale jednocześnie zapewniał świetną dynamikę jazdy na napędzie elektrycznym.
Przeczytaj też: Testujemy samochód Skoda Enyaq IV 80 Coupe – elektryczny SUV
Bogaty pakiet wsparcia
Civic e:HEV jest bardzo dobrze wyposażony w różne systemy bezpieczeństwa i wspomagania. W standardzie znajdziemy m.in. adaptacyjny tempomat z funkcją Stop&Go, system utrzymania pasa ruchu z aktywnym kierowaniem, rozpoznawania znaków drogowych, ostrzegania o kolizji z hamowaniem awaryjnym, monitorowania martwego pola, ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu, automatycznego parkowania i wiele innych. Systemy działają cały czas w tle, dbając o nasz komfort i bezpieczeństwo, a gdy tylko na drodze zacznie się robić gorąco, wówczas powiadamia nas albo sygnał dźwiękowy albo kolorowe diody na desce rozdzielczej.
Podsumowanie
Nowa Honda Civic e-HEV Advance to hybryda z charakterem. Samochód łączy zalety napędu elektrycznego z zaletami napędu spalinowego, oferując niskie zużycie paliwa i niską emisję CO2, a jednocześnie dobrą dynamikę i przyjemność z jazdy. Auto ma atrakcyjny design zarówno nadwozia, jak i wnętrza, wysoką jakość wykonania i bogate wyposażenie. System audio został zaprojektowany i wykonany przez markę BOSE, a wszystkie 12 głośników generuje wspaniałe brzmienie. Civic jest też bardzo komfortowy i przestronny.
Cena: od 181 000 zł