Skoda Kodiaq RS 2.0 TSI – rodzinny gigant i wściekły byk

Skoda Kodiaq RS z silnikiem benzynowym 2.0 TSI to najmocniejsza i najbardziej sportowa wersja tego popularnego SUV-a, która łączy rodzinną praktyczność ze sportowymi osiągami.

Skoda Kodiaq RS odmienił postrzeganie czeskiej marki. Od swojej premiery w 2016 roku, Kodiaq zaskarbił sobie uznanie przestronnością i funkcjonalnością, stając się pierwszym dużym SUV-em w ofercie Skody i otwierając nowy rozdział w jej historii. Wersja RS dodaje do tego solidną dawkę adrenaliny i sportowego charakteru. Jazda nim po ulicach miasta przypomina ujeżdżanie wściekłego byka – jest wielki, masywny i jednocześnie zaskakująco porywczy. Jednak zapas mocy, doskonale dobrany do masy pojazdu, powoduje, że przyspieszanie i manewrowanie nim jest wyjątkowo dynamiczne i przyjemne. Z drugiej strony, jego pokaźne gabaryty mogą stanowić wyzwanie podczas parkowania i manewrowania w ciasnych miejskich zaułkach.

Muskularna sylwetka

Bryła Skody Kodiaq RS emanuje siłą i dynamiką, zachowując jednocześnie elegancję typową dla modeli Skody. Z przodu dominuje masywny, czarny grill z charakterystycznym logo RS oraz agresywnie stylizowany zderzak z dużymi wlotami powietrza. Reflektory Top LED Matrix nie tylko doskonale oświetlają drogę, ale również nadają autu groźnego spojrzenia. Profil samochodu podkreślają muskularne przetłoczenia, czarne obudowy lusterek, relingi dachowe oraz dedykowane dla wersji RS 20-calowe obręcze ze stopów lekkich Aero Elias. Z tyłu wzrok przyciąga dyfuzor z dwiema chromowanymi końcówkami układu wydechowego, czerwony pas odblaskowy ciągnący się przez całą szerokość klapy bagażnika oraz subtelny spojler dachowy. Wszystko to spaja się w spójną i atletyczną całość. Skoda Kodiaq RS mierzy dokładnie 4761 mm długości, 1864 mm szerokości (bez lusterek) oraz 1663 mm wysokości (z relingami dachowymi). Rozstaw osi wynosi 2791 mm, a masa własna pojazdu (z kierowcą) startuje od około 1859 kg w zależności od wyposażenia.

Sportowa elegancja

Wnętrze Skody Kodiaq RS to udane połączenie sportowego zacięcia z komfortem i nowoczesnymi technologiami. Centralnym punktem deski rozdzielczej jest duży, dotykowy ekran systemu infotainment, który obsługuje nawigację, multimedia i ustawienia pojazdu. Tuż przed kierowcą znajdują się cyfrowe zegary, czyli Virtual Cockpit, oferujący różne tryby wyświetlania informacji, w tym sportowy z dwoma obrotomierzami. Jakość materiałów jest na wysokim poziomie – tapicerka częściowo wykonana jest z miękkich, szarych materiałów, a sportowy charakter podkreślają liczne przeszycia czerwoną nicią. Ergonomiczne, sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, na których wyszyto logo RS, zapewniają doskonałe trzymanie boczne i komfort nawet podczas dłuższych podróży. Są w pełni elektryczne, podgrzewane i wentylowane. Dodatkowym atutem, potęgującym wrażenie przestronności, jest panoramiczny, otwierany dach szklany z automatycznie sterowaną roletą przeciwsłoneczną.

Przeczytaj też: Nowa Skoda Kodiaq PHEV – przemiana od SUVa do Minivana

Rodzinnego krążownik

Skoda Kodiaq RS, mimo swojego sportowego charakteru, nie traci nic ze swojej rodzinnej praktyczności. Kabina jest niezwykle przestronna, oferując mnóstwo miejsca zarówno dla kierowcy i pasażera z przodu, jak i dla osób podróżujących na tylnej kanapie. Nawet wysocy pasażerowie nie będą narzekać na brak przestrzeni nad głową czy na nogi. Wygodne fotele i kanapa sprzyjają długim podróżom. Prawdziwym asem w rękawie Kodiaqa RS jest jego gigantyczny, przestronny bagażnik. W konfiguracji pięcioosobowej oferuje on imponującą pojemność, która z łatwością pomieści wakacyjny ekwipunek całej rodziny czy sprzęt sportowy. Po złożeniu oparć tylnej kanapy przestrzeń ładunkowa staje się wręcz gigantyczna.

Serce Byka

Pod maską Skody Kodiaq RS drzemie dwulitrowy, turbodoładowany silnik benzynowy TSI o mocy 245 KM (180 kW). Jednostka ta rozwija maksymalny moment obrotowy wynoszący 370 Nm, dostępny w szerokim zakresie obrotów, co przekłada się na znakomitą elastyczność. Moc przekazywana jest na wszystkie cztery koła za pośrednictwem szybkiej, siedmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów DSG. Taka konfiguracja pozwala rozpędzić tego niemałego SUV-a do 100 km/h w około 6,5 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi około 234 km/h. Silnik chętnie wkręca się na obroty, zapewniając dynamiczne przyspieszenie i pewność podczas wyprzedzania.

Elektroniczni Aniołowie

Nowoczesny SUV nie mógłby obejść się bez zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, a Kodiaq RS jest w nie bogato wyposażony. Na pokładzie znajdziemy licznych asystentów, którzy znacząco podnoszą bezpieczeństwo i komfort podróży. Niezwykle pomocny, szczególnie podczas jazdy w korkach, jest aktywny tempomat (Adaptive Cruise Control), który automatycznie utrzymuje zadaną odległość od poprzedzającego pojazdu. System Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście potrafi zapobiec kolizji lub zminimalizować jej skutki. Podczas manewrów cofania nieocenione jest wspomaganie hamowania, chroniące przed drobnymi stłuczkami. Mimo sporych rozmiarów auta, parkowanie staje się znacznie łatwiejsze dzięki systemowi kamer 360 stopni (Area View), które wyświetlają obraz otoczenia pojazdu na centralnym ekranie, eliminując martwe pola.

Przeczytaj też: Nowa Skoda Enyaq 85x Laurin & Klement – elektryczny SUV w klasie premium | CoNowego.pl Nowa Skoda Enyaq 85x Laurin & Klement Nowa Skoda Enyaq 85x Laurin & Klement – Elektryczny SUV w klasie premium

Bogactwo RS

Skoda Kodiaq RS to topowa odmiana, co oznacza, że lista wyposażenia standardowego jest imponująca. Oprócz wspomnianych wcześniej elementów, wersja RS oferuje progresywny układ kierowniczy, który zmienia swoje przełożenie w zależności od kąta skrętu kierownicy, oraz adaptacyjne zawieszenie DCC (Dynamic Chassis Control) pozwalające na wybór charakterystyki pracy amortyzatorów. Wysokiej jakości dźwięk zapewnia Canton Sound System. Atletyczny wygląd podkreślają 20-calowe obręcze ze stopów lekkich Aero Elias, a doskonałą widoczność gwarantują reflektory Top LED Matrix. Komfort użytkowania podnosi elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika oraz sportowa, wielofunkcyjna kierownica obszyta perforowaną skórą z czerwonymi przeszyciami i wyposażona w łopatki do zmiany biegów skrzyni DSG. Panoramiczny, dzielony dach szklany można elektrycznie otwierać, a w słoneczne dni przed nadmiernym nasłonecznieniem chroni automatyczna kurtyna.

Podsumowanie

Skoda Kodiaq RS 2.0 TSI dostarcza niezwykle pozytywnych wrażeń z jazdy. Oferuje wysoki komfort podróżowania, ogromną przestrzeń w środku oraz doskonałe wyciszenie kabiny, co czyni ją idealnym kompanem na długie trasy. Precyzyjny układ kierowniczy i znakomite adaptacyjne zawieszenie, które zmienia swoją charakterystykę w zależności od wybranego trybu jazdy (Eco, Comfort, Normal, Sport, Offroaed, Snow, Individual), pozwalają czerpać prawdziwą przyjemność z prowadzenia. Najlepiej Kodiaq RS prowadzi się w trybie Sport – zawieszenie jest wtedy odczuwalnie usztywnione, a samochód nie buja się przesadnie podczas dynamicznego pokonywania nierówności czy zakrętów. Dodatkowo, w tym trybie aktywowane jest wsparcie akustyczne, w postaci głośnika w okolicy układu wydechowego (Dynamic Sound Boost), który generuje dźwięk imitujący brutalne i surowe brzmienie sportowego silnika, potęgując wrażenia z dynamicznej jazdy. Nie byłbym sobą, gdybym nie wspomniał o typowych dla Skody rozwiązaniach „Simply Clever” – parasolka standardowo znajdująca się w schowku w drzwiach kierowcy przydała mi się dwukrotnie podczas testu. Tym razem nie skorzystałem natomiast ze skrobaczki do szyb, sprytnie umieszczonej przy klapce wlewu paliwa.

Cena Skody Kodiaq RS 2.0 TSI 245 KM DSG 4×4 rozpoczyna się od 243 600 zł