Testujemy samochód Skoda Enyaq IV 80 Coupe – elektryczny SUV
Sportowa sylwetka, agresywny design, nowoczesna stylistyka, imponujące osiągi, a to wszystko w wersji elektrycznej.
Samochody elektryczne nie są już rzadkim zjawiskiem na naszych drogach, wręcz przeciwnie w ostatnich latach już niemal każdy szanujący się producent zaprezentował pierwszą, drugą a nawet trzecią generacje swoich elektryków. Skoda poszerzyła swoje portfolio o modele Enyaq, których łącznie z wersjami Coupe jest kilkanaście. Chodzi tu zarówno o rodzaj nadwozia jak i wyposażenie. Tak więc jest w czym wybierać. A jak się jeździ samochodem z napędem elektrycznym na naszych drogach? Czy jest gdzie ładować baterię i czy warto zamienić spalinowe auto na elektryka – sprawdzamy.
![](https://conowego.pl/wp-content/uploads/2023/08/IMG_20230807_114020-1024x577.jpg)
![](https://conowego.pl/wp-content/uploads/2023/08/IMG_20230807_114027-577x1024.jpg)
Robi wrażenie
Moje pierwsze spotkanie z Enyaq IV 80 Coupe było bardzo zaskakujące w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Samochód wygląda bardzo futurystycznie, ma bardzo sportową sylwetkę, agresywny design, ale jest też po prostu bardzo dobrze zaprojektowanym modelem. W pierwszej chwili pomyślałem, że IV 80 Coupe przypomina BMW X6 w nieco mniejszej odsłonie, a za to m.in. odpowiada podobna forma, opadający dach i wielkie koła. Skoda prezentuje się jak rasowa wyścigówka, ale jednocześnie jak profesjonalna modelka.
Przeczytaj też: Testujemy samochód Volvo XC60 T6 Hybrid AWD – wygoda, komfort i bezpieczeństwo
![](https://conowego.pl/wp-content/uploads/2023/08/IMG_20230807_114040-1024x577.jpg)
![](https://conowego.pl/wp-content/uploads/2023/08/IMG_20230807_114037-577x1024.jpg)
Wizja przyszłości
Pierwsze achy i ochy zebrał samochód jeszcze stojąc na parkingu, gdy oglądałem go, obchodząc powoli dookoła i przyglądając się mu z każdej strony. Faktycznie od strony wizualnej Enyaq IV 80 Coupe bardzo przypomina prototyp z Genewy, kiedy to pokazano go po raz pierwszy szerszej publiczności. Jak powszechnie wiadomo, samochody seryjne nie mają zwykle wiele wspólnego z prototypami, które najczęściej przypominają statki kosmiczne, a gdy przychodzi do produkcji stają się 300 razy brzydsze. Ale nie w tym przypadku. Skoda pokazała klasę i elektryczny SUV zachował bardzo dużo z tej kosmicznej wersji, a w dodatku zafundowano mu równie futurystyczne wnętrze. Mimo względnie kompaktowych rozmiarów Skoda Enyaq Coupe iV ma prawdziwie sportowe proporcje. Długość nadwozia wynosi 4653 mm, szerokość 189 mm, a wysokość 1617 mm, a rozstaw osi to 2765 mm.
![](https://conowego.pl/wp-content/uploads/2023/08/IMG_20230807_114048-1024x577.jpg)
![](https://conowego.pl/wp-content/uploads/2023/08/IMG_20230807_114054-1024x577.jpg)
Drugie dobre wrażenie
Drugie dobre wrażenie Enyaq IV 80 Coupe zrobił na mnie, gdy wsiadłem do środka. Wnętrze w wersji Advanced, którą testowałem zostało wykończone jasno brązową skórą z widocznymi szwami z jasnej nitki oraz z elementami czarnego, fortepianowego plastiku. Można się tam poczuć bardzo ekskluzywnie, bo tapicerka oraz fotele wyglądały, jakby były szyte na prywatne zamówienie. Przyjemny i miękki w dotyku materiał doskonale komponował się z nowoczesnymi elementami wyświetlaczy dotykowych, przełączników fizycznych i aluminiowych wykończeń. Wnętrze wydaje się bardzo przestronne i jasne, dzięki zastosowaniu panoramicznego przeszklonego dachu, który w wersji Coupe jest w standardzie. Z samochodem można szybko się poznać, ponieważ zachowano tu względny minimalizm, jeżeli chodzi o wygląd deski rozdzielczej.
Przeczytaj też: Testujemy Hondę HR-V e:HEV – efektowny SUV o stylistyce sportowego coupe
![](https://conowego.pl/wp-content/uploads/2023/08/IMG_20230807_114045-1024x577.jpg)
![](https://conowego.pl/wp-content/uploads/2023/08/IMG_20230807_114103-1024x577.jpg)
Intuicyjna obsługa
Centrum sterowania samochodem ukryto w dużym dotykowym tablecie, który umieszczono centralnie. To tu tworzymy profil kierowcy, który zapamięta wszystkie nasze ustawienia foteli, lusterek, temperatury i preferencji jazdy. To tu znajdziemy też obsługę nawigacji, radia i multimediów, dostępu do telefonu, ustawienia asystentów jazdy i wiele innych. Tuż pod ekranem znajdziemy kilka fizycznych przycisków, które niczym skróty klawiszowe wyświetlają szybko na ekranie funkcje i opcje nawiewu, multimediów, asystenta parkowania i podgrzewania szyb. Kierownica multimedialna posiada przełączniki, które są tuż pod naszymi kciukami i lewy zestaw obsługuje multimedia, a prawym zmieniamy wygląd wyświetlanych treści na zegarach. Z kolumny kierownicy po lewej stronie wystaje jeszcze jeden dodatkowy przełącznik pod kierunkowskazem, którym sterujemy tempomatem. Natomiast na tunelu znajdziemy tylko mały przełącznik biegów (R/D i B) i ten od hamulca ręcznego.
![](https://conowego.pl/wp-content/uploads/2023/08/IMG_20230807_114106-1024x577.jpg)
![](https://conowego.pl/wp-content/uploads/2023/08/IMG_20230807_114120-1024x576.jpg)
Dynamiczny napęd
Skoda Enyaq IV 80 Coupe to elektryczny SUV z napędem na jedną oś. Podstawowy napęd oznaczony jako 80 skrywa silnik elektryczny o mocy 204 KM (310 Nm) i akumulator 82 kWh (77 kWh netto). Sprint od zera do 100 km zajmuje niecałe 9 s. W dokumentach zasięg samochodu wynosi 530 km, jednak wszystko zależy od wielu czynników. Ja poruszając się po mieście jeździłem zarówno bardzo spokojnie, ale też dynamicznie, żeby dobrze poznać Skode w różnych warunkach i udało mi się przejechać niecałe 400 km. Jazda po mieście to bajka, samochód jest bardzo komfortowy, cichy i jak trzeba, to potrafi szybko wyrwać do przodu. Dodatkowym atutem jest fakt, że elektrykami można poruszać się pasami przeznaczonymi dla autobusów i taksówek, a to w zatłoczonej stolicy często nie jest bez znaczenia. W parkowaniu w ciasnych alejkach pomaga asystent parkowania oraz system kamer 360 stopni. Natomiast jazda po autostradzie okazała się jeszcze większym zaskoczeniem, bo przy prędkościach powyżej 120km/h nie było słychać nic, poza szumem wiatru i opon. Dopiero wtedy zaczynamy doceniać jak bardzo głośno pracują silniki spalinowe.
![](https://conowego.pl/wp-content/uploads/2023/08/IMG_20230807_121038-1024x576.jpg)
![](https://conowego.pl/wp-content/uploads/2023/08/IMG_20230807_121041-1024x576.jpg)
Tankowanie
Czy w Polsce mamy problem z ładowaniem baterii? Otóż i tak i nie, bo okazuje się, że na terenie całego kraju znajdziemy bardzo dużo ładowarek, ale… większość z nich jest wolna i oferuje od 11 do 50 kW, a to oznacza, że musimy planować dłuższe przerwy na ładowanie, nawet kilku godzinne. Te szybkie ładowarki 100, 150 kW i szybsze są nieliczne i często bywają zajęte. Na szczęście one potrafią podładować samochód od 30 do 40 min. i można jechać dalej. W krajach zachodnich sytuacje jest o wiele lepsza, znajdziemy tam gęstą siatkę szybkich ładowarek z wieloma stanowiskami dla wielu samochodów. Tak więc jeżeli planujemy przejść na elektryka, to będziemy musieli zmienić nasze nawyki, trasy podróży, przyzwyczajenia i styl jazdy. Kierowcy elektryków z dużym stażem, potrafią osiągać dużo większe przebiegi.
![](https://conowego.pl/wp-content/uploads/2023/08/IMG_20230807_121049-1024x576.jpg)
![](https://conowego.pl/wp-content/uploads/2023/08/IMG_20230807_121113-1024x576.jpg)
Podsumowując
Skoda Enyaq IV 80 Coupe to elektryczny, miejski SUV ze sportowym zacięciem. Zarówno jego sportowa sylwetka jak i dynamiczny silnik pozwalają się cieszyć jazdą w mieście i na trasie. Przestronne i jasne wnętrze oraz wykończenie materiałami premium wygląda o niebo lepiej niż wnętrze Tesli. Podróżuje się nią bardzo cicho i komfortowo. Bagażnik wersji Coupe oferuje 570 l pojemności, a po rozłożeniu foteli samochód oferuje przestrzeń wynoszącą nawet 1710 litrów. Dojeżdżając codziennie z domu do biura, samochód można ładować raz w tygodniu. Odpowiadając na pytanie czy warto się przesiąść na elektryka, powiem tak… warto, ale największą przeszkodą jest wysoka cena. Podstawowy model Enyaq Coupe iV startuje od 250 000 zł.
![](https://conowego.pl/wp-content/uploads/2023/08/wymiary-1024x485.jpg)
![](https://conowego.pl/wp-content/uploads/2023/08/IMG_20230807_121102-1024x576.jpg)
Skoda Enyaq Coupe iV jest oferowana w Polsce w kilku wersjach wyposażenia:
- Enyaq od 249 950 zł,
- Clever od 266 250 zł,
- Plus od 277 100 zł,
- Advanced od 288 500 zł,
- Maxx od 299 500 zł.
- Sportline od 283 950 zł,
- Sportline Advanced od 294 650 zł,
- Sportline Maxx od 303 750 zł.
- RS od 295 900 zł,
- RS Advanced od 309 000 zł,
- RS Maxx od 318 000 zł.
![](https://conowego.pl/wp-content/uploads/2023/08/poleca-150x150.png)