Opel Astra Sports Tourer Diesel – mistrz ekonomii i komfortu
Astra to wygodny miejski samochód. W wersji elektrycznej chwaliłem go za doskonałą dynamikę jazdy po mieście, w hybrydzie sprawdził się także na dłuższych dystansach, ale Diesel to idealne auto do podróżowania.
Proces wyboru samochodu często przebiega według schematu: najpierw marka, potem model, a na końcu napęd. Współcześnie wielu kierowców automatycznie skłania się ku hybrydzie, przekonanych o jej niezrównanej oszczędności i wydajności. Warto jednak pamiętać, że kluczem do trafnego wyboru jest dopasowanie technologii do własnego stylu życia i sposobu użytkowania auta. Dla osób poruszających się głównie po mieście, na przykład w codziennych dojazdach do pracy i na zakupy, najlepszym rozwiązaniem będzie samochód elektryczny. Koszt jego ładowania zawsze będzie o ponad połowę niższy niż cena paliwa. Z kolei hybryda to wszechstronny kompromis, który sprawdzi się w cyklu miejskim i podczas okazjonalnych wyjazdów. Jeśli jednak nasze potrzeby obejmują regularne pokonywanie długich tras – częściej niż tylko na wakacje i ferie – silnik Diesla wciąż nie ma sobie równych pod względem ekonomii. Sam przejechałem nim blisko 1000 km na jednym baku, notując spalanie na poziomie około 5,1 l/100 km nawet przy prędkościach autostradowych, a w mieście zużycie paliwa było jeszcze mniejsze.





Ekonomia i komfort
Najnowsza Astra Sports Tourer przyciąga wzrok swoją dynamiczną i wyrazistą sylwetką. Centralnym punktem przodu jest charakterystyczny „Opel Vizor” – czarny, błyszczący panel integrujący reflektory LED z logo marki, który nadaje autu futurystyczny i nieco agresywny wygląd. Bryła samochodu jest zwarta i proporcjonalna. Mimo że to praktyczne kombi, projektantom udało się zachować sportowy charakter dzięki ostrym przetłoczeniom na masce i bokach pojazdu.





Samochód ma 4642 mm długości, 1860 mm szerokości i 1480 mm wysokości, a jego rozstaw osi wynosi 2732 mm. Te wymiary plasują go w sercu segmentu kompaktowych kombi. Z boku linia dachu delikatnie opada, co w połączeniu z mocno pochyloną tylną szybą i subtelnym spojlerem dodaje sylwetce lekkości. Tył zdominowany jest przez wąskie, precyzyjnie narysowane światła LED, które podkreślają szerokość pojazdu i nawiązują stylistycznie do przedniego panelu Vizor.
Przeczytaj też: Opel Astra e kombi – tak duża wydajność z tak małej baterii!





Wnętrze, multimedia i ergonomia
Po zajęciu miejsca w kabinie wita nas kokpit o nazwie „Pure Panel”, który stanowi rewolucję w stosunku do poprzednich modeli Opla. Składa się on z dwóch połączonych ze sobą ekranów: jednego pełniącego funkcję cyfrowych zegarów i drugiego, centralnego, służącego do obsługi systemu multimedialnego. Deska rozdzielcza jest minimalistyczna, ale projektanci zachowali fizyczne przyciski do obsługi kluczowych funkcji, takich jak klimatyzacja, co znacząco poprawia ergonomię podczas jazdy.




Jakość materiałów jest na dobrym poziomie. Tapicerka częściowo wykonana z miękkich, szarych materiałów jest przyjemna w dotyku i sprawia wrażenie trwałej. Fotele, certyfikowane przez niemieckie stowarzyszenie na rzecz zdrowych pleców (AGR), są wzorem ergonomii. Oferują szeroki zakres regulacji, w tym podparcia odcinka lędźwiowego, co pozwala na znalezienie idealnej pozycji nawet na najdłuższe trasy. Obszycie materiałowe jest staranne, a fotele zapewniają doskonałe trzymanie boczne i komfort.





Przestronność kabiny i bagażnik
Przestronność kabiny to jeden z kluczowych atutów kombi, a Astra Sports Tourer nie zawodzi, choć z pewnymi zastrzeżeniami. Z przodu miejsca jest pod dostatkiem w każdym kierunku, a ergonomiczne fotele i przemyślany kokpit sprawiają, że kierowca i pasażer czują się bardzo komfortowo. Sytuacja na tylnej kanapie jest nieco inna. Choć miejsca nad głową jest wystarczająco, wysocy pasażerowie mogą odczuwać pewien niedosyt przestrzeni na nogi. Mimo że mamy do czynienia z kombi, jego długość jest relatywnie zwarta, co oznacza, że osoby o wzroście powyżej 185 cm, siedzące za równie wysokim kierowcą, mogą dotykać kolanami oparcia przedniego fotela.




Bagażnik jest natomiast bardzo przestronny i ustawny. W wersji z silnikiem Diesla oferuje imponujące 597 litrów pojemności, a po złożeniu oparć tylnej kanapy przestrzeń ta rośnie do 1634 litrów. Praktycznym rozwiązaniem jest płaska, regulowana podłoga, pod którą znajdziemy dodatkowy schowek. Powstał on w miejscu przeznaczonym na koło zapasowe, którego w standardzie nie ma – zastępuje je zestaw naprawczy.



Silnik Diesla – mistrz oszczędności
Sercem testowanego modelu jest wysokoprężna jednostka o pojemności 1.5 litra, generująca moc 130 KM i solidne 300 Nm momentu obrotowego. Choć na papierze osiągi nie wgniatają w fotel (przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje około 10,8 sekundy), to w rzeczywistości silnik ten jest największym skarbem Astry. Jego kultura pracy jest wysoka, a elastyczność w zupełności wystarcza do sprawnego poruszania się zarówno w mieście, jak i na autostradzie.



Prawdziwą siłą tej jednostki napędowej jest jednak jej niesamowita wydajność. Dzięki bardzo niskiemu zużyciu paliwa, które w trasie bez trudu spada poniżej 5 l/100 km, zasięg na jednym, 52-litrowym zbiorniku paliwa może przekroczyć nawet 1000 kilometrów. To wynik, który sprawia, że Astra Sports Tourer Diesel jest idealnym kompanem do pokonywania długich dystansów.
Przeczytaj też: Opel Astra GS 1.2 Turbo – ultraoszczędny hachback z charakterem



Asystenci kierowcy i technologia
Nowy Opel Astra jest wyposażony w szereg nowoczesnych systemów wspomagających kierowcę. Na pokładzie znajdziemy między innymi aktywny tempomat z funkcją Stop & Go, który jest nieocenioną pomocą podczas jazdy w korkach, automatycznie utrzymując dystans do poprzedzającego pojazdu i w razie potrzeby zatrzymując auto. System utrzymania pasa ruchu (Intelli-Drive) delikatnie koryguje tor jazdy, zwiększając bezpieczeństwo. Bardzo przydatne są również systemy wspomagania hamowania podczas cofania, które ostrzegają o ruchu poprzecznym i mogą autonomicznie zahamować, by uniknąć kolizji. Manewrowanie na zatłoczonych parkingach staje się dziecinnie proste dzięki systemowi kamer 360 stopni (Intelli-Vision), który wyświetla na centralnym ekranie obraz otoczenia pojazdu z lotu ptaka.



Podsumowanie
Opel Astra Sports Tourer Diesel pozostawia po sobie bardzo pozytywne wrażenia. To dojrzały i przemyślany samochód, który stawia na komfort i ekonomię. Jazda jest niezwykle przyjemna dzięki dobremu wyciszeniu kabiny, które skutecznie izoluje od szumów otoczenia nawet przy wyższych prędkościach. Układ kierowniczy działa precyzyjnie i daje dobre wyczucie drogi, a zawieszenie stanowi udany kompromis między pewnością prowadzenia a komfortem, poprawnie tłumiąc wszelkie nierówności nawierzchni. W połączeniu z ergonomicznymi fotelami i oszczędnym silnikiem, Astra staje się idealnym narzędziem do komfortowego i taniego podróżowania.

Cena: Od 154 400 zł