Nadchodzi koniec przeciążonych pojazdów?

Projekt nosi kryptonim „Geostrateg”, a oprócz Politechniki Częstochowskiej w konsorcjum, które zamierza go zrealizować jest Ministerstwo Infrastruktury, Instytut Badawczy Dróg i Mostów i Politechnika Krakowska.

Umowa z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju zakłada, że konsorcjum opracuje koncepcję i wymagania systemu ważenia pojazdów w ruchu o wysokiej dokładności i stabilności pomiaru oraz dokona pilotażowe wdrożenie badawczej wersji tego systemu.

Liderem merytorycznym projektu jest Ministerstwo Infrastruktury, którego jednym z głównych zadań w projekcie jest wyznaczanie kierunków realizacji prac poprzez akceptację etapów i harmonogramu realizowanych zadań. Całość wartości projektu w kwocie 7 622 205 zł sfinansowana zostanie przez budżet państwa. Wdrożenie systemu będzie obejmowało 3 stanowiska drogowe, umożliwiające pomiar nacisku osi na drogę i masy całkowitej, bez potrzeby zatrzymywania pojazdu. W ramach projektu będzie opracowana propozycja zmian legislacyjnych umożliwiających zastosowanie jego efektów w praktyce. Jego realizację przewidziano na okres 3 lat – czytamy na portalu.

Po zrealizowaniu projektu możemy oczekiwać praktycznych korzyści, takich jak ochrona sieci drogowej przed przyspieszoną degradacją spowodowaną przez przeciążone pojazdy. Dzięki temu uda się także poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego, ponieważ przeciążone pojazdy stanowią poważne zagrożenie.

Projekt pozwoli również wspierać konkurencyjność firm zajmujących się transportem i przewozami zgodnie z przepisami prawa. Dzięki lepszej ochronie infrastruktury drogowej, zarządcy dróg oraz budżet państwa będą mogli ograniczyć środki wydatkowane na naprawy i remonty. Korzyści te odczują także bezpośrednio kierowcy pojazdów oraz firmy transportowe, które będą mogły operować na bezpieczniejszych drogach, co zwiększy efektywność i konkurencyjność ich działalności.

Czytaj też: Dlaczego warto sprowadzać auta z USA?

Źródło: pap, portalsamorządowy.pl

Grafika tytułowa: Jack Blueberry / Unsplash