Jazda autonomiczna – czy zawód kierowcy jest na wymarciu?

W świecie dynamicznych postępów technologicznych nie ma wątpliwości, że przemysł motoryzacyjny przechodzi rewolucję. Nowoczesne pojazdy, inżynieria sztucznej inteligencji, systemy automatycznego prowadzenia – to tylko wierzchołek góry lodowej. Wraz z rozwojem technologii autonomicznych pojawiły się także pytania o przyszłość zawodu kierowcy. Czy rzeczywiście jazda autonomiczna oznacza kres tego zawodu, czy może jednak wkrótce będzie on rozwijał się w zupełnie nowych kierunkach?

Wielu entuzjastów technologii autonomicznych podkreśla, że pojazdy wykorzystujące takie rozwiązania mogą przynieść wiele korzyści, w tym zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, redukcję wypadków związanych z ludzkimi błędami czy nawet poprawę płynności ruchu. Ale czy to wszystko oznacza, że zawód kierowcy jest na wymarciu?

fot. Daesun Kim / Unsplash

Zawód kierowcy odejdzie do lamusa?

Pierwszym argumentem przemawiającym za tym, że kierowcy mogą się martwić o swoją przyszłość, jest fakt, że technologia autonomiczna już teraz rozwija się w zawrotnym tempie. Firmy takie jak Tesla, Google czy Uber inwestują miliardy dolarów w rozwój systemów samojezdnych, które z każdym rokiem stają się coraz bardziej zaawansowane. Już dziś możemy spotkać autonomiczne pojazdy testujące swoje możliwości na drogach w różnych częściach świata. Wraz z upływem czasu i dalszym rozwojem technologicznym, te pojazdy mogą stać się standardem na drogach, eliminując potrzebę wykorzystania człowieka za kierownicą.

Drugim argumentem jest fakt, że jazda autonomiczna może przynieść znaczne oszczędności ekonomiczne. Pojazdy autonomiczne są w stanie pracować bez przerwy, nie wymagając odpoczynku ani przerw na sen, co może prowadzić do znacznego zwiększenia efektywności transportu towarów i osób. Firmy transportowe, które zatrudniają kierowców, mogą zatem w przyszłości zacząć inwestować w pojazdy autonomiczne, które będą działały 24/7, eliminując potrzebę płacenia pensji kierowcom i redukując koszty operacyjne.

fot. Gibblesmash Asdf / Unsplash

Rozwój transportu autonomicznego to także wyzwania

Pomimo powyższych argumentów, należy również wziąć pod uwagę pewne wyzwania i ograniczenia związane z rozwojem jazdy autonomicznej oraz ewentualnym wpływem na przyszłość zawodu kierowcy.

Po pierwsze, choć technologia autonomiczna rozwija się szybko, nadal istnieją pewne bariery techniczne do pokonania. Systemy autonomiczne muszą być w stanie radzić sobie z różnymi warunkami drogowymi, zmianami pogody, a także z nieprzewidywalnym zachowaniem innych uczestników ruchu drogowego. Dotarcie do momentu, w którym autonomiczne pojazdy będą w pełni zdolne do poruszania się w każdych warunkach, może zająć jeszcze wiele lat.

Po drugie, nawet jeśli pojazdy autonomiczne staną się powszechne, wciąż będzie istnieć zapotrzebowanie na ludzkich operatorów, zwłaszcza w przypadku sytuacji awaryjnych lub sytuacji, które wymagają interakcji z ludźmi (na przykład dostawy towarów do domu klienta). W związku z tym, choć zawód kierowcy może ulec zmianie, niekoniecznie oznacza to jego całkowite wyginięcie.

Wreszcie, istnieje także aspekt społeczny i kulturowy, który należy wziąć pod uwagę. Dla wielu ludzi praca kierowcy jest nie tylko sposobem zarabiania pieniędzy, ale także źródłem satysfakcji i poczucia wolności. Dla niektórych jest to również tradycyjny sposób życia, który przekazywany jest z pokolenia na pokolenie. Nawet jeśli pojazdy autonomiczne staną się powszechne, nie wszyscy kierowcy zdecydują się na rezygnację ze swojego zawodu.

fot. Bram Van Oost / Unsplash

Liderzy segmentu technologii jazdy autonomicznej

W dziedzinie technologii jazdy autonomicznej istnieje kilka firm, które odgrywają kluczową rolę i uważane są za liderów tego segmentu. Oto kilka z nich:

  • Waymo (Google): Waymo, dawniej znane jako projekt Google Self-Driving Car, jest uznawane za jednego z pionierów w dziedzinie jazdy autonomicznej. Firma ta jest częścią Alphabet Inc., macierzystej spółki Google, i od wielu lat prowadzi intensywne badania nad technologią samojeżdżących pojazdów. Waymo ma na swoim koncie tysiące przejechanych mil na drogach oraz liczne udane testy autonomicznych samochodów.
  • Tesla: Firma Elona Muska, znana głównie z produkcji samochodów elektrycznych, również ma duży udział w branży jazdy autonomicznej. System Autopilot, opracowany przez Teslę, umożliwia pojazdom Tesla częściowo autonomiczne prowadzenie na autostradach i innych drogach. Tesla stale aktualizuje i rozwija swój system Autopilot, dążąc do pełnej autonomii.
  • General Motors (GM) / Cruise Automation: General Motors inwestuje znaczne środki w rozwój technologii jazdy autonomicznej poprzez swoje oddziały, w tym Cruise Automation. Cruise Automation jest odpowiedzialne za opracowanie systemu autonomicznego prowadzenia Cruise, który jest testowany w samochodach marki GM. Firma ta ma ambicje stać się jednym z liderów na rynku jazdy autonomicznej.
  • Uber ATG: Uber Advanced Technologies Group (ATG) to kolejny gracz na rynku jazdy autonomicznej. Uber ATG opracowuje technologie samojezdne przeznaczone do zastosowania w usługach transportowych. Mimo pewnych trudności i kontrowersji, zespół Uber ATG nadal działa nad rozwojem systemów autonomicznego prowadzenia.
  • NVIDIA: Firma ta, chociaż nie jest bezpośrednio producentem samochodów, odgrywa istotną rolę w dziedzinie jazdy autonomicznej poprzez dostarczanie zaawansowanych układów GPU i AI, które są wykorzystywane przez producentów pojazdów do budowy systemów autonomicznych. NVIDIA dostarcza technologie niezbędne do przetwarzania danych i podejmowania decyzji w czasie rzeczywistym w samochodach autonomicznych.

Te firmy nie tylko inwestują ogromne środki w badania i rozwój, ale również prowadzą intensywne testy terenowe i stale aktualizują swoje systemy, dążąc do osiągnięcia pełnej autonomii pojazdów. Są to liderzy w dziedzinie jazdy autonomicznej, których innowacyjne podejście i zaangażowanie mają duży wpływ na przyszłość transportu drogowego. Jednakże, rynek jazdy autonomicznej jest dynamiczny i nadal ewoluuje, więc możliwe jest pojawienie się nowych graczy i zmiany w hierarchii liderów w przyszłości.

Podsumowując…

Jazda autonomiczna może rzeczywiście zmienić krajobraz zawodowy transportu i przynieść ze sobą wiele korzyści i wyzwań. Niektóre aspekty zawodu kierowcy mogą ulec zmianie, ale nie można jednoznacznie stwierdzić, że jest on na wymarciu. Zamiast tego, może się on ewoluować, dostosowując się do nowych technologii i potrzeb rynku, jednocześnie pozostając ważnym elementem społeczeństwa.

Czytaj też: Amerykańska motoryzacja – dlaczego budzi tyle emocji?

Grafika tytułowa: Eddy Billard / Unsplash