Testujemy Citroën C5 Aircross Shine PureTech 130 EAT8 – piąty pasażer Nostromo

Citroën od dawna jest synonimem innowacyjności i komfortu, a model C5 Aircross jest tego doskonałym przykładem. Ten SUV łączy w sobie elegancki design z nowoczesną technologią, oferując wyjątkowe doświadczenie z jazdy.

Citroën C5 Aircross to kompaktowy SUV, który został zaprezentowany w kwietniu 2017 roku podczas wystawy Auto Shanghai. Produkcja modelu rozpoczęła się już w lecie tego samego roku. Na europejski rynek samochód trafił w październiku 2018 roku, zastępując model C4 Aircross. Design C5 Aircross jest inspirowany koncepcyjnym modelem Citroëna Aircross, który został zaprezentowany dwa lata wcześniej, również w Szanghaju. Wyróżniające cechy C5 Aircross to charakterystyczne Airbump, czyli technologia opracowana przez Citroën, która ma na celu ochronę bocznych powierzchni samochodu przed niewielkimi uderzeniami, takimi jak słupki parkingowe czy otwieranie drzwi innych pojazdów. Zabezpieczenia Airbump wykonane są z TPU (termoplastycznego uretanu), który jest materiałem elastycznym i odpornym na ścieranie, tłuszcz oraz olej. Wewnątrz znajdują się pęcherzyki powietrza, które pozwalają na wchłonięcie energii uderzenia i ochronę nadwozia. Airbump jest umieszczony na bocznych powierzchniach samochodu, w tym na drzwiach i zderzakach, i nie wymaga specjalnej konserwacji. W styczniu 2022 roku model przeszedł gruntowny lifting.

Trochę z kosmosu

Patrząc na C5 Aircross zarówno z zewnątrz jak i od środka, trudno jest nie odnieść wrażenia, że jeden z projektantów jest fanem słynnej serii filmów o obcych „Alien”. Każdy fan tej sagi od razu zauważy analogie do konstrukcji obcych z filmów i do pojazdów naziemnych i latających. Oprócz wszędobylskich obłości i zaokrągleń, szczególnie charakterystyczne są otwory, wyloty nawiewów. Ja patrząc na nie od razu widzę wloty powietrza do silników statków kosmicznych. Ale dość o filmach, których za dużo się naoglądałem. Z zewnątrz C5 Aircross przyciąga uwagę swoją muskularną sylwetką i charakterystycznymi dla marki Citroën elementami, takimi jak Airbump® na drzwiach, a zasadniczo na ich dolnej części. Krótkie zwisy, duży prześwit, chromowe dekoracje i relingi dachowe sprawiają, że SUV wygląda atrakcyjnie i nowocześnie. Od przodu C5 Aircross przyciąga wzrok swoją dynamiczną sylwetką i charakterystycznymi elementami, takimi jak: podwójne reflektory, ogromne logo, dwupiętrowy grill, dodatkowe wloty powietrza i chromowane dekory. Tył jest najmniej spektakularny, ale również przyjemny dla oka. Duże lampy częściowo nachodzą na klapę, a wielki zderzak wyraźnie akcentuje terenowy charakter auta.

Przeczytaj też: Testujemy DS 4 Cross – nowoczesny luksus w futurystycznym wydaniu | CoNowego.pl

Przestronny

Citroën C5 Aircross ma następujące wymiary: długość 4500 mm, szerokość z lusterkami 2099 mm, wysokość z relingami dachowymi 1689 mm i rozstaw osi: 2730 mm. Samochód wyróżnia się funkcjonalnością przypominającą minivany, oferując w tylnym rzędzie trzy niezależne, regulowane fotele. Po ich złożeniu uzyskujemy imponującą przestrzeń ładunkową o pojemności 1630 litrów i płaskiej podłodze. Standardowa pojemność bagażnika to 580 litrów, co jest wynikiem lepszym o 60 litrów w porównaniu do SUV-a konkurencyjnej marki z symbolem lwa. Ważna informacja dla osób wysokich (ponad 185cm) – klapa bagażnika po otwarciu zatrzymuje się na wysokości 186 cm.

Ciekawe wnętrze

Deska rozdzielcza jest wyrazem nowoczesności i ergonomii z cyfrowym wyświetlaczem i intuicyjnym układem kontrolek, co sprawia, że obsługa pojazdu jest intuicyjna i przyjemna. Cyfrowy kokpit nie jest przeładowany informacjami, może wyświetlać tylko prędkość, albo dodatkowo po bokach ekranu zasięg, temperaturę silnika, czas jazdy i aktualne spalania. Panuje tu względny porządek i ład. Centralnie umieszczono 8-calowy ekran dotykowy, który otoczony jest czterema wylotami powietrza, co znowu przypomina silniki statku kosmicznego. Bezpośrednio pod ekranem znajdziemy 5 dotykowych przycisków do sterowania: multimediami, klimatyzacją, nawigacją, systemem, telefonem i aplikacjami. Po obu bokach są też przyciski od podgrzewania foteli. Przy czym trzeba zaznaczyć, że Citroën C5 Aircross nie posiada swojej nawigacji, tylko korzysta z tej z podłączonego telefonu. Zabrakło mi bezprzewodowej obsługi Android Auto czy Apple Car, aby zatem korzystać z nawigacji musimy podłączyć smartfona kabelkiem USB-A, bo tylko takie gniazda znajdziemy.

Pietro niżej

Pod przyciskami dotykowymi znajdziemy fizyczne przyciski w postaci gałki do regulacji głośności muzyki, która mało intuicyjnie znalazła się w rzędzie przycisków od nawiewu przedniej szyby, tylnej, obiegu zamkniętego i blokady drzwi. Na środkowym tunelu umieszczono kilka standardowych przełączników, jak np. przycisk Start, przełącznik zmiany biegów automatycznej, 8 stopniowej skrzyni biegów, wybór trybu jazdy (eco, normal, sport) i elektroniczny hamulec ręczny. Reszta przestrzeni to mniejsze i większe schowki w tym jeden bardzo praktyczny i wygodny na telefon. Jeżeli chodzi o tryby jazdy, to w trybie sport, samochód szybciej reaguje na wciśnięcie pedału gazu, jest zwyczajnie bardziej wrażliwy, z kolei w trybie eco, samochód reaguje bardzo wolno na zmiany położenia pedału gazu.

Komfortowe wnętrze

Wnętrze jest miłe w dotyku i przyjemne dla oka. Tapicerka wykonana z miękkich i trwałych materiałów zapewnia wygodę nawet podczas długich podróży. Fotele częściowo wykonane są z syntetycznej skóry a częściowo z alkantary, która jest bardzo wygodna, szczególnie przy dłuższych trasach. Przestronne wnętrze z licznymi schowkami i regulowanymi elektrycznie siedzeniami pozwala na dostosowanie przestrzeni do indywidualnych potrzeb. Wnętrze SUV-a oferuje wysokiej jakości wykończenie. Przestronna kabina zapewnia komfort podróży zarówno kierowcy, jak i pasażerom.

Przeczytaj też: Testujemy samochód elektryczny Peugeot e-2008 GT – kompaktowy SUV z dynamiką sportowego Coupe | CoNowego.pl

Topowa specyfikacja

Najwyższa wersja Shine wyposażona jest w bogaty pakiet funkcji, który obejmuje zaawansowane systemy bezpieczeństwa i pomocnicze, takie jak aktywny tempomat, system monitorowania martwego pola, automatyczny hamulec awaryjny oraz asystent utrzymania pasa ruchu. Dodatkowo, auto posiada kamerę parkowania, system nawigacji, kompatybilność z Apple CarPlay i Android Auto oraz oświetlenie LED. Wśród dostępnych opcji dodatkowych znajdują się: podgrzewana przednia szyba, podgrzewane fotele przednie, system wspomagania parkowania Park Assist oraz opcjonalny system Grip Control czyli zaawansowana technologia kontroli trakcji, która pozwala dostosować przyczepność przednich kół do napotkanego terenu.

Co pod maską

System napędowy Citroëna C5 Aircross to silnik benzynowy 1.2 l PureTech o mocy 130 KM (96 kW). Jest to jednostka 3-cylindrowa, rzędowa, turbodoładowana, o pojemności skokowej 1199 cm³, generująca maksymalny moment obrotowy 230 Nm przy 1750 obr/min. Aircross dostępny jest z manualną, sześciobiegową skrzynią biegów lub opcjonalnie z automatyczną, ośmioprzełożeniową skrzynią EAT8. Prędkość maksymalna wynosi 195 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,5 s. Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym to 7 l/100 km, na trasie 5 l/100 km, a w mieście 6 l/100 km, naturalnie w zależności od stylu jazdy. Jazda po mieście ukazuje manewrowość i łatwość parkowania dzięki kompaktowym wymiarom SUV-a i systemowi kamer, natomiast na autostradzie C5 Aircross Shine PureTech wykazuje stabilność i komfort, nawet przy wyższych prędkościach.

Podsumowanie

Citroën C5 Aircross to rodzinny SUV, który stawia na komfort, ale oferuje również elastyczne i oszczędne silniki, wszechstronne siedzenia, dużą przestrzeń bagażową i przyzwoite wyposażenie. Model z podstawowym silnikiem benzynowym 1.2-litra w wersji Plus jest najbardziej sensownym wyborem. Jeśli zależy nam na luksusowym wnętrzu, wówczas trzeba więcej dopłacić. C3 Aircross wyróżnia się na tle konkurencji, prezentując odświeżoną stylistykę przedniej części nadwozia. Nowy design podkreśla jego robustność i prestiżową pozycję w klasie. Dodatkowym atutem jest rozbudowana paleta opcji personalizacji, oferująca aż 70 różnorodnych kombinacji wyglądu. Ponadto, gama została poszerzona o nowe propozycje felg aluminiowych. Wnętrze C3 Aircross charakteryzuje się czterema wariantami wykończenia, z których każdy przyciąga uwagę swoją niepowtarzalną estetyką. Jest to pojazd, który z powodzeniem łączy w sobie komfort, styl i ekonomiczną jazdę, będąc przy tym wyrazem nowoczesnego podejścia do motoryzacji.

Cena: od 99 000 zł