Sony Alpha 9 III – najszybszy aparat świata
Oto pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec z globalną migawką nowej generacji, umożliwiający robienie zdjęć seryjnych z szybkością do 120 klatek na sekundę.
Szybki jak błyskawica to mało powiedziane, bo zasadniczo jest od niej dużo szybszy. Oto doczekaliśmy się najszybszego aparatu świata, który został pozbawiony ruchomych części mechanicznych, gdyż otrzymał globalną migawkę elektroniczną. To właśnie owa migawka sprawiła, że wciskając spust, aparat zapisuje do 120 zdjęć w jednej sekundzie. To absolutne szaleństwo i nieosiągalny wynik dla konkurencji. O ile dobrze pamiętam to Sony Alpha 9 Mark II robił 30 klatek na sekundę, co wydawało się świetnym wynikiem. Wyjątkowy jest również zakres czasów pracy migawki, osiągający aż 1/80000 s. Te parametry sprawiają, że jest to najlepszy aparat reporterski dostępny na rynku. Chociaż z drugiej strony nie powinno się go szufladkować, bo osobiście testowałem go w najtrudniejszych, możliwych warunkach fotografując koncert zespołów Babajaga i Black-Point Radio, a na koncertach jest bardzo ciemno, ciągle migają kolorowe światła i często pojawia się dymiarka, która w połączeniu ze strumieniem światła tworzy ścianę nie do pokonania dla aparatów. Przy słabym oświetleniu bardzo trudno jest zrobić nieporuszone zdjęcie, tym bardziej, że muzycy raczej nie stoją jak słupy, tylko machają głowami, skaczą i biegają po scenie. Mimo tak ekstremalnych warunków 90% zdjęć wyszło ostrych jak brzytwa.
Czym jest globalna migawka
Aparat α9 III jest wyposażony w pierwszy na świecie pełnoklatkowy przetwornik obrazu „stacked CMOS” o rozdzielczości 24,6 megapiksela, który posiada system globalnej migawki. W przeciwieństwie do matryc z migawką postępową, które odczytują rzędy pikseli sekwencyjnie, nowy przetwornik Exmor RS™ odczytuje wszystkie piksele jednocześnie, eliminując zniekształcenia szybko poruszających się obiektów. Minimalny czas migawki wynosi 1/80 000 sekundy (1/16 000 sekundy w trybie zdjęć seryjnych). Dzięki tym parametrom, aparat α9 III wprowadza nową erę w fotografii profesjonalnej. Do obsługi takiej zaawansowanej technologii mamy na pokładzie procesor BIONZ XR, który oferuje nawet osiem razy większą moc obliczeniową niż wcześniejsze wersje. Umożliwia on przetwarzanie dużych ilości danych z nowej matrycy Exmor RS™ w czasie rzeczywistym, nawet podczas zdjęć seryjnych z prędkością 120 kl./s. Dzięki temu jakość obrazu jest znacznie lepsza: gradacja jest bogatsza, kolory są bardziej realistyczne, a zakłócenia są zredukowane do minimum. W każdym trybie fotografowania możliwe jest zapisywanie 14-bitowych obrazów RAW o wysokiej jakości.
Nowe body
Obudowa aparatu jest trochę większa od poprzednika, a wyróżnia się wysoką jakością wykonania i zastosowanymi materiałami. Magnezowy szkielet gwarantuje odpowiednią sztywność, a cała konstrukcja, jest lepiej uszczelniona niż w modelu A9 Mark II. Zmiany dotyczą także przełączników i pokręteł oraz złącz. Po lewej stronie pod gumowymi klapkami znajdziemy: złącze ethernet (LAN 1000 BASE-T), wyjście HDMI (pełnowymiarowe typu A) gniazdo do lampy błyskowej, wejście mikrofonu zewnętrznego, wyjście słuchawkowe, złącze USB 3.2 typu C i złącze wielofunkcyjne (USB, gniazdo wężyka spustowego RM-VPR1). Komora na baterie znajduje się standardowo w gripie po prawej stronie, a na prawym boku znajdziemy klapkę i gniazda typu combo do kart wspierających standard CFexpress, SD (SDHC, SDXC) UHS-II. Tak szybki aparat wymaga najszybszych kart, razem z aparatem dostaliśmy do testów karty: Sony CFexpress typu A 160 GB CEA-G160T, która kosztuje 1699 zł oraz Sony SF-G Tough SDHC 64 GB Class 10 UHS-II/U3 V90, kosztującą 499 zł. Wracając do body – Rozmieszczenie elementów sterujących, przycisków jest niemal identyczne jak w poprzednim modelu. Dodano jednak jeden przycisk funkcyjny, a także umożliwiono przeprogramowanie funkcji pokrętła, które wcześniej służyło wyłącznie do regulacji kompensacji ekspozycji. Aparat ma też odchylany w każdym kierunku ekran podglądu.
Rozmieszczenie przycisków
Po lewej stronie aparatu znajduje się pokrętło trybu wyzwalania migawki. Pokrętło oferuje różne tryby, takie jak zdjęcie pojedyncze, tryb seryjny o najwyższej, wysokiej, średniej i niskiej szybkości, samowyzwalacz, bracketing oraz tryb oznaczony gwiazdką, który pozwala na fotografowanie w wybranym w menu funkcyjnym trybie pracy migawki. Pod tym pokrętłem znajduje się pierścień trybów ustawiania ostrości. Dostępne są tryby autofokusu pojedynczego (AF-S), autofokusu ciągłego (AF-C), autofokusu pojedynczego z korekcją ręczną (DMF) oraz manualnego ustawiania ostrości (MF). Po prawej stronie złącza umieszczono koło trybów z przyciskiem blokady pośrodku. Oferuje ono tryby automatyczny (AUTO), półautomatyczny (P), preselekcji przysłony (A), preselekcji czasu naświetlania (S), manualny (M) oraz trzy tryby użytkownika (1, 2, 3). U podstawy tego koła znajduje się pierścień z blokadą, który pozwala wybrać tryb pracy: fotografowanie, filmowanie lub tryb S&Q (Slow and Quick motion).
Na plecach korpusu znajdziemy standardowe przełączniki, zaczynając od lewej strony C3 – programowalny przycisk oraz MENU, dalej po prawej stronie ekranu jest przycisk do nagrywania filmów, AF-ON, Fn do szybkiego podglądu ustawień, obrotowe koło, PLAY do podglądu, kosz i AEL. Natomiast z przodu jest programowalny przycisk C5, któremu domyślnie ustawiono funkcję zdjęcia seryjnego 120 kl.s. Co do samego Menu to zostało ono zmodyfikowane i jest to zdecydowanie na plus. Opcje zostały przeorganizowane, a także dodano nowy poziom podzakładek. Menu składa się z sześciu głównych zakładek tematycznych, które są dodatkowo podzielone na mniejsze sekcje.
Zapis zdjęć i filmów
Aparat 9 III oferuje funkcję kompozytowych zdjęć RAW, która umożliwia wykonanie serii 4, 8, 16 lub 32 zdjęć, a następnie ich połączenie w jeden obraz o pełnej rozdzielczości i bardzo niskim poziomie zakłóceń za pomocą programu Sony Imaging Edge Desktop. Dzięki temu można skrócić czas migawki podczas fotografowania dzikiej przyrody lub wykonywać portrety w słabym oświetleniu, uzyskując jednocześnie wyjątkowo wysoką jakość obrazu i niski poziom zakłóceń nawet przy wysokich wartościach ISO. Przy niższych czułościach funkcja ta redukuje przekłamania barw i postrzępienie krawędzi na zdjęciach robionych z ręki. Aparat jest wyposażony w precyzyjny moduł stabilizacji obrazu, zaawansowane czujniki żyroskopowe oraz zoptymalizowane algorytmy, które skutecznie kompensują drgania korpusu, umożliwiając wydłużenie czasu otwarcia migawki o 8 stopni. Dodatkową poprawę jakości obrazu może zapewnić stabilizacja wbudowana w obiektyw.
Nowe AI
Dzięki zaawansowanemu przetwarzaniu z użyciem sztucznej inteligencji, aparat 9 III potrafi precyzyjnie rozpoznawać ruch na podstawie danych o kształtach obiektów. Technologia ta umożliwia dokładne śledzenie nie tylko oczu, ale także pozycji ciała i głowy człowieka. Dzięki temu aparat może utrzymać ostrość nawet wtedy, gdy obiekt jest odwrócony lub ma zasłoniętą twarz. W trybie ciągłego autofokusu, gdy spust migawki jest wciśnięty do połowy, aparat rozpoznaje odległe obiekty, które zajmują niewielką część kadru, pod warunkiem że znajdują się blisko obszaru ostrości. To przyspiesza ustawianie ostrości na zbliżających się np. sportowców podczas zawodów.
Podsumowanie
Sony Alpha 9 Mark III to zaawansowany aparat, który wprowadza szereg innowacji, czyniąc go idealnym narzędziem dla profesjonalnych fotografów. Wyposażony w pierwszy na świecie pełnoklatkowy przetwornik obrazu z systemem globalnej migawki, aparat oferuje wyjątkową jakość obrazu i minimalizuje zniekształcenia szybko poruszających się obiektów. Procesor BIONZ XR zapewnia ogromną moc obliczeniową, umożliwiając przetwarzanie dużych ilości danych w czasie rzeczywistym, co przekłada się na bogatszą gradację, realistyczne kolory i mniejsze zakłócenia. Sony Alpha 9 Mark III to aparat, który łączy w sobie najnowsze technologie, oferując wyjątkową jakość obrazu, szybkość i precyzję.
Specyfikacja Sony Alpha 9 Mark III
Producent | SONY |
Model | A9 III |
Liczba pikseli | 24.6 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • L: 6000 x 4000 px (3:2) • M: 3936 x 2624 px (3:2) • S: 3008 x 2000 px (3:2) |
Matryca | 35.6 × 23.8 mm, Exmor RS CMOS (global shutter), całkowita liczba pikseli 25.2 Mpix |
Procesor obrazu | BIONZ XR |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.32, DCF 2.0, MPF Baseline), HRIF (MPEG-A MIAF) RAW 14-bit (pliki .ARW 5.0), RAW+JPEG Rodzaje JPEG: Extra Fine/ Fine/ Standard • Filmy: kontener MP4, kodeki: XAVC S (H.264, 4:2:0/8-bit lub 4:2:2/10-bit), XAVC S-I (H.264, 4:2:2/10-bit), XAVC HS (H.265, 4:2:0/10-bit lub 4:2:2/10-bit), |
Zakres ISO | Auto, 250-25600 Tryby rozszerzone ISO 125, 51200 |
Migawka | 30s – 1/80000 s globalna migawka elektroniczna |
Konstrukcja obiektywu | Z bagnetem Sony E |
Zoom cyfrowy | 4x |
Stabilizacja obrazu | Tak |
Zapis wideo | • 3840 x 2160 pix, 120p, 100p, 60p, 50p, 30p, 25p, 24p • 1920 x 1080 pix, 120p, 100p, 60p, 50p, 30p, 25p, 24p Wbudowany mikrofon stereo Profile obrazu: S-Log 3, S-Cinetone, Hybrid Log Gamma Zapis RAW na zewnętrzne rejestratory obrazu po HDMI |
Ogniskowanie | Hybrydowy AF (detekcja fazy / kontrastu) • Pola ostrości: 759 pól w trybie fotograficznym, 627 w trybie filmowym (AF z detekcją fazy) • Tryby AF: pojedynczy, ciągły, MF • wykrywanie ludzkiej sylwetki, twarzy i oka, rozpoznawanie zwierząt, ptaków, owadów, samochodów, pociągów, samolotów • Zakres detekcji: -5 do 20 EV (ISO 100, obiektyw f/2.0) • Wspomaganie AF: wbudowana dioda LED |
Pomiar światła | Pomiar 1200 strefowy, zakres pomiaru: -5 do 17 EV (ISO 100, obiektyw f/2.0), kompensacja migotania Tryby pomiaru: • wielosegmentowy, • punktowy, • centralnie ważony |
Balans bieli | Auto, światło dzienne, cień, pochmurno, światło żarowe, światło fluorescencyjne (4 rodzaje), lampa błyskowa, pod wodą, regulacja barwy (2500-9900K), ustawienie własne |
Kompensacja ekspozycji | Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV |
Programy | Auto, Program (P), Priorytet migawki (S), Priorytet przysłony (A), Manualny (M), 3 programowalne tryby użytkownika Te same opcje są dostępne dla fotografii, filmowania oraz filmowania w zwolnionym i przyspieszonym tempie (S&Q) |
Zdjęcia seryjne | Do 120 kl/s (do 192 plików RAW przy 120 kl/s, do 700 plików przy niższych prędkościach zdjęć seryjnych) |
Lampa błyskowa | Brak wbudowanej lampy, możliwość korzystania z zewnętrznej • Czas synchronizacji: dowolny, do 1/80000 s • Kompensacja +/- 3 EV, funkcja przedbłysku TTL |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2, 5 lub 10s |
Karta pamięci | Dwa gniazda SD UHS-II / CFexpress typu A |
LCD | Odchylany góra/dół oraz rozkładany do boku, dotykowy 3.2-calowy, kolorowy TFT LCD, rozdzielczość 2.095.104 punktów |
Wizjer | EVF (elektroniczny), 0.64 cala, Quad-XGA OLED (9.437.184 punkty), powiększenie: 0.9x, pokrycie kadru: 100%, punkt oczny 21 mm od ramki wizjera, 25 mm od soczewki, regulacja dioptrii od -4 do +3, odświeżanie 60/120/240 Hz w trybie NTSC i 50/100/200 Hz w trybie PAL |
Komunikacja i złącza | • USB 3.2 (złącze USB-C) • mikro USB • wyjście HDMI • złącze do synchronizacji zewnętrznych lamp błyskowych • wejście mikrofonowe • wyjście słuchawkowe • złącze Gigabit Ethernet (1000BASE-T, 100BASE-TX, 10BASE-T) • Stopka Multi Interface • Wi-Fi, IEEE 802.11a/b/g/n/ac (pasmo 2,4 GHz / pasmo 5 GHz) • Bluetooth 5.0 |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy NP-FZ100 |
Waga | 617 g (sam korpus) / 702 g (z baterią i kartą pamięci) |
Wymiary | 136.1 × 96.9 × 82.9 mm |
Cena: 31 000 zł (samo body, bez obiektywu)