Żagle skrzydłowe – oszczędność paliwa

Kontenerowiec MN Pélican, należący do Compagnie Maritime Nantaise, to pierwsza pływająca jednostka handlowa, na której zainstalowano zautomatyzowaną, chowaną, nadmuchiwaną technologię żagli skrzydłowych.

Prototyp skrzydła ma powierzchnię 100 m², według Michelin, francuskiego dostawcy tego rodzaju sprzętu.

„Start2Prod IMECA wraz z zespołami Compagnie Maritime Nantaise – MN, Michelin Aria i Michelin Recherches et Technologies (MRT Switzerland). To firmy, które są w pełni zaangażowane w instalację żagla skrzydłowego WISAMO na pierwszym komercyjnym statku” – napisała firma na LinkedIn.

„Ten nowy krok to wspaniałe doświadczenie i momenty dzielenia się różnorodnymi kompetencjami. Po to, aby przyczynić się do ważnej sprawy w kierunku dekarbonizacji transportu morskiego”.

Projekt WISAMO (Wing Sail and Mobility) jest instalowany na statku handlowym, który został zbudowany w 1999 roku. Jest obecnie zadokowany w hiszpańskim porcie El Astillero.

Żagiel może być montowany zarówno na statkach komercyjnych, jak i rekreacyjnych. Dzięki wykorzystaniu energii wiatrowej technologia może zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 20 procent.

System żagli skrzydłowych może być uwzględniony w fazie projektowania statku jako oryginalne wyposażenie, lub dodany do statku już pływającego. Nadaje się do jednostek ro-ro, masowców, zbiornikowców LNG i tankowców. Składa się przy przejściach pod mostami i w czasie wejść do portów.

Czytaj także: Pierwszy autonomiczny statek odbył transoceaniczny rejs