X-57 – elektryczny samolot krótkodystansowy NASA
Agencja NASA opracowała eksperymentalny samolot, nazwany X-57, który jeszcze w tym roku ma wzbić się w powietrze. Posiada 14 śmigieł wzdłuż skrzydeł i jest w całości zasilany energią elektryczną.
X-57 wykorzystuje baterie litowe do napędzania silników elektrycznych swoich śmigieł. Energia uzyskana z akumulatorów, w stosunku do ich wagi, jest 50 razy mniejsza niż można uzyskać z paliwa lotniczego.
Eksperymentalny model to zmodyfikowany, czteromiejscowy samolot Tecnam P2006T produkcji włoskiej. Opiera się na kombinacji wielu śmigieł, małych silników i wielu akumulatorów rozmieszczonych w samolocie, znanym jako „napęd rozproszony”.
Elementem wyróżniającym X-57, jest to, że skrzydła zostały całkowicie przeprojektowane ze śmigłami ustawionymi tak, aby zoptymalizować przepływ powietrza wokół nich. Gdy śmigło nie jest potrzebne, jego łopaty można złożyć, aby zmniejszyć opór.
Gęstość powietrza zmienia się wraz z wysokością i wpływa na siłę ciągu uzyskiwaną ze śmigła. Teraz, gdy możemy tworzyć śmigła, które działają skutecznie na wszystkich wysokościach i przy wszystkich prędkościach, możemy maksymalnie wykorzystać energię zgromadzoną w akumulatorach. Nowe konstrukcje, takie jak pierwsze w historii 11-łopatkowe śmigło w samolocie Piper Cheyenne, osiągają bardzo duży ciąg nawet przy dużej gęstości powietrza.
Niektóre samoloty wykorzystują nawet „ciąg wektorowy”, umożliwiając obracanie się silników i śmigieł, co daje możliwość pionowego startu i lądowania. Te samoloty mogą bardziej przypominać helikoptery niż samoloty. Dzięki nim konwencjonalne lotniska z długimi pasami startowymi i dużymi terminalami odejdą w przeszłość.
Zasięg około 160 km i czas lotu około jednej godziny nie pozwalają X-57 na odbywanie lotów długodystansowych. Samolot sprawdza się na krótkich dystansach jako transport dla dziesięciu pasażerów.
Czytaj także: Elektryczny samolot Rolls-Royce’a bije rekordy