Wodorowe nowinki targów motoryzacyjnych w Paryżu

Wśród głównych atrakcji tegorocznego Salonu Samochodowego w Paryżu znalazły się pojazdy napędzane wodorem opracowane przez start-upy. Stylowy i innowacyjny Hopium Machina, o mocy 500 KM (373 kW), zasięgu 1000 km, osiągającym maksymalny prędkość 230 km/h oraz SUV NAMX. Pierwszy na świecie samochód częściowo napędzany wymiennymi zbiornikami.

Hopium zostało założone przez byłego zwycięzcę 24-godzinnego Le Mans, jego Machina skupia się na wydajności. Olivier Lombard, zwycięzca kategorii LMP2 w 2011 roku w Le Mans, był również kierowcą napędzanego wodorem prototypu H24. On także ma startować w przyszłych wyścigach Le Mans.

„Jako kierowca wyścigowy przez wiele lat projektowałem samochód wyścigowy z technologią wodorową. Dlatego wybrałem samochód wyczynowy, który również miał zasięg, a tankowanie zajęło od trzech do czterech minut”. Powiedział Lombard, który jest również dyrektorem generalnym Hopium dla Ars Technica.

Mężczyzna stoi obok futurystycznego srebrnego sedana
Fot. Dhananjay Khadilkar

Według Remi Voisina, starszego inżyniera w Hopium, tym, co również wyróżniało Machinę, była najnowocześniejsza technologia ogniw paliwowych. „Nasze ogniwo jest najpotężniejszym ogniwem paliwowym (moc szczytowa 200 kW) kiedykolwiek wyprodukowanym, które może zapewnić wyjątkową wydajność. Pod względem zasięgu, mocy i dostępności energii” – powiedział Voisin.

Voisin dodał, że zamierza rozpocząć produkcję Machiny do końca 2025 lub początku 2026 roku.

Motywacją do zaprojektowania SUV-a z wymiennymi zbiornikami było znalezienie nowego rozwiązania w zakresie mobilności wodorowej dla paryskiego projektu NAMX. „Nasz system CapXstore kosztuje znacznie mniej niż cena budowy stacji paliw wodorowych”. Powiedział serwisowi Ars Technica Thomas de Lussac, współzałożyciel i szef projektu.

Fot. Dhananjay Khadilkar

Wysokiej klasy NAMX „HUV” (Wodorowy pojazd użytkowy) będzie generować 550 KM (410 kW) i osiągnie maksymalną prędkość 250 km/h z zasięgiem 800 km. 500 km będzie zapewniony przez główny stały zbiornik. Samochód będzie mógł przebiec dodatkowe 300 km dzięki wyjmowanym kapsułom „CapX” wypełnionym wodorem. „Namx HUV będzie miał sześć takich kapsuł, każda o zasięgu 50 km” – powiedział de Lussac.

Czytaj także: BMW i Toyota razem za wodorem