W tym roku Boże Narodzenie będzie szczególnym wyzwaniem dla branży logistycznej

Na razie Polacy nie odczuwają braku wielu produktów – od odzieży przez elektronikę po meble. To się może zmienić w trakcie szukania upominków dla najbliższych osób.

Jeśli nawet na ściereczkę Apple już dziś musimy czekać nawet 12 tygodni, to szereg niedoborów w branży technologicznej musi wiązać się z licznymi opóźnieniami świątecznymi. Tymczasem według raportu „Zakupy świąteczne 2020″ firmy Deloitte wybór prezentu zazwyczaj zostawiamy na ostatnią chwilę – niemal 30% świątecznego budżetu Polacy zostawiają w sklepach między 15 a 24 grudnia. 

Alarmująca sytuacja występuje głównie na rynkach amerykańskim i brytyjskim – już dziś przewiduje się, że wiele produktów, w tym elektronika, odzież, meble czy zabawki nie dotrze do sklepów przed Świętami. Niestety produkty, o których mowa, to także częsty wybór Polaków. Tymczasem pojawiają się informacje o opóźnieniach w produkcji w wielu europejskich zakładach oraz o braku odpowiednich komponentów sprowadzanych z Azji.

Czytaj też: Ikea zapowiada podwyżki z powodu cen surowców i kryzysu w łańcuchu dostaw

Dodatkowo branża logistyczna odczuwa niedobór kontenerów – koszt ich transportu wzrósł czterokrotnie w ciągu dwóch lat. W Polsce skutki problemów produkcyjnych i logistycznych nie są jeszcze tak odczuwalne, choć wiele firm informuje o swoim trudnym położeniu – opóźnienia w dostawach zgłaszają zwłaszcza detaliści i producenci. Eksperci nie wykluczają, że przed Świętami mogą wystąpić braki w zaopatrzeniu sklepów.

“W najbliższych tygodniach prawdopodobnie będziemy musieli zmierzyć się z licznymi wyzwaniami w branży – to nie tylko okres wzmożonych zakupów, ale i licznych zwrotów.  Nakładają się na to problemy wywołane przez pandemię COVID-19, a także konsekwencje gospodarcze i administracyjne Brexitu oraz inne ograniczenia geopolityczne” – komentuje Arkadiusz Glinka, dyrektor ds. zarządzania produktem w C.H. Robinson Europe.

Aby analizować łańcuch dostaw w czasie rzeczywistym, C.H Robinson Europe, podobnie jak inne firmy w branży logistycznej, coraz efektywniej wykorzystuje analitykę Big Data oraz sztuczną inteligencję. W związku z sytuacją gospodarczą i oczekiwaniami klientów co do terminowości, elastyczności i optymalizacji działań, posiadanie odpowiednich technologii i narzędzi do zaspokojenia tych oczekiwań to klucz do pozyskania i utrzymania zaufania odbiorców. Nie da się jednak ukryć, że mimo rosnącej liczby szczepień i stopniowej normalizacji sytuacji związanej z pandemią, te święta będą inne niż wcześniej. Oprócz zaufania dla sektora logistycznego, odpowiednio wczesne dokonanie zakupów świątecznych może być najlepszym sposobem na uratowanie nas przed brakiem upominku dla najbliższych.