UtraAir – 1000 razy szybsza komunikacja laserowa

Korporacja lotnicza Airbus i holenderski dostawca zaawansowanych technologii przemysłowych VDL Group wspólnie opracują i wyprodukują UltraAir – laserowy terminal łączności dla samolotów.

Od 2024 r. firmy będą uprzemysławiać prototyp, aby był gotowy do integracji z samolotem macierzystym i przetestowania w locie.

„UltraAir umożliwi wymianę dużych ilości danych za pomocą wiązek laserowych w sieci stacji naziemnych i satelitów na orbicie geostacjonarnej na wysokości 36 000 km nad Ziemią” – czytamy w oświadczeniu VDL Group.

„Dzięki niezrównanej technologii, w tym bardzo stabilnemu i precyzyjnemu optycznemu systemowi mechatronicznemu, ten terminal laserowy utoruje drogę do szybkości transmisji danych, która może osiągnąć kilka gigabitów na sekundę, zapewniając jednocześnie ochronę przed zakłóceniami i niskie prawdopodobieństwo przechwycenia”.

Umożliwi to samolotom wojskowym i bezzałogowym statkom powietrznym (UAV) łączenie się w wielodomenowej chmurze bojowej dzięki laserowym konstelacjom satelitów, takim jak Airbus SpaceDataHighway. Jest to kluczowy etap w realizacji ogólnej strategii Airbusa mającej na celu rozwijanie łączności laserowej, z myślą o klientach rządowych i wojskowych.

W dłuższej perspektywie UltraAir można by wdrożyć w samolotach komercyjnych, aby umożliwić pasażerom linii lotniczych nawiązywanie szybkich połączeń wymagających transmisji danych. Uznawane za rozwiązanie perspektywiczne w dziedzinie wymiany danych w epoce kwantowej, technologie komunikacji laserowej są kolejną rewolucją w łączności satelitarnej.

UltraAir pomoże również rozwiązać problemy występujące w tradycyjnych pasmach częstotliwości radiowych Satcom ze względu na wzrost zapotrzebowania na przepustowość satelitarną. Komunikacja laserowa dostarcza 1000 razy więcej danych, 10 razy szybciej niż obecna sieć.

Czytaj także: Airbus A400M – doskonały do gaszenia pożarów