Airbus A400M – doskonały do gaszenia pożarów
Lato, upały, pożary – ten scenariusz powtarza się od lat. Chociaż straż pożarna często korzysta z samolotów przy gaszeniu pożarów, szczególnie lasów, rozwiązanie zastosowane w Airbusie A400M, może być jeszcze bardziej pomocne.
Wprowadzony do produkcji w 2009 roku, wojskowy samolot transportowy Airbus A400M zyskał wielbicieli ze względu na możliwość przewożenia większej ilości ładunku niż C-130 Hercules. A także możliwością lądowania w trudnych warunkach, na nierównych lotniskach.
Zaprojektowany do transportu wojskowego, czterosilnikowy samolot turbośmigłowy może być również wyposażony w odpowiednie zestawy do tankowania w powietrzu lub ewakuacji medycznej. Skrzynia ładunkowa samolotu ma około 17,71 m długości i 4 m szerokości. Dzięki ładowności 40 ton i możliwości latania na małych wysokościach samolot dobrze sprawdza się w walce z pożarami.
Zestaw przeciwpożarowy to rozwiązanie typu „roll-on-rolled-off” (RORO), które może być stosowane w każdym samolocie floty A400M bez żadnych modyfikacji. Woda jest przechowywana w stałym zbiorniku w ładowni samolotu i zatrzymywana przez dwoje niezależnych drzwi, które są połączone z rurami zalewowymi.
Po uruchomieniu wyładowania woda jest wyrzucana przez dwie sekcje na końcu rampy samolotu. Niedawno Airbus przetestował zestaw demonstracyjny z 43 Grupą Hiszpańskich Sił Powietrznych, a także z władzami zaangażowanymi w operacje przeciwpożarowe oraz z Ministerstwem Przemian Ekologicznych i Wyzwań Demograficznych (MITECO) w Hiszpanii.
Lecąc na wysokości 46 m i z prędkością 230 km/h, zestaw był w stanie zrzucić 22 tony wody w czasie krótszym niż 10 sekund.
„Jesteśmy głęboko przekonani, że A400M może odegrać kluczową rolę w walce z wciąż rosnącym zagrożeniem spowodowanym przez pożary i wesprzeć odbudowę systemów społecznych i środowiskowych”. Powiedział Mike Schellhorn, dyrektor generalny Airbus Defence and Space.
Czytaj także: FCAS versus NGAD, czyli kto kogo obroni?