Sztuczna inteligencja pomogła odkryć supernową

Naukowcy z kilku uniwersytetów opracowali system oparty na algorytmach sztucznej inteligencji co przyspiesza proces analizowania i klasyfikowania nowych kandydatów na supernowe.

System został nazwany przez naukowców Bright Transient Survey Bot (BTSbot) i jak się okazuje potrafi działać bez udziału człowieka i pozwala także uniknąć ludzkich błędów. I co ciekawe ma już na koncie pierwsze odkrycie.

Na pomysł stworzenia takiego systemu wpadli astronomowie z Northwestern University wraz ze swoimi kolegami z Caltech, Uniwersytetu Minnesoty, Uniwersytetu Johna Mooresa w Liverpoolu a także Uniwersytetu w Sztokholmie. BTSbot całkowicie automatyzuje poszukiwanie nowych supernowych na nocnym niebie.

Po raz pierwszy w historii algorytmy sztucznej inteligencji dostrzegły, następnie zidentyfikowały, a potem potwierdziły poprzez nawiązanie komunikacji z innym teleskopem, odkrycie supernowej. To ważny krok naprzód, a dalsze udoskonalanie modelu umożliwi algorytmom identyfikowanie określonych podtypów eksplozji. Ostatecznie usunięcie ludzi z tego procesu zapewni badaczom więcej czasu na analizę swoich obserwacji i opracowanie nowych hipotez wyjaśniających pochodzenie kosmicznych eksplozji, które obserwujemy – powiedział Adam Miller z Northwestern University.

Jak zauważa Nabeel Rehemtulla z Northwestern University jest to pierwszy na świecie w pełni automatyczny system, który wykrywa, identyfikuje i klasyfikuje supernowe. Jego zdaniem to znacząco usprawnia badania nad supernowymi, a przede wszystkim pomaga lepiej zrozumieć cykle życia gwiazd i pochodzenie pierwiastków, takich jak węgiel, żelazo i złoto, które wytwarzają supernowe.

Celem twórców sztucznej inteligencji było ograniczenie lub całkowite wyeliminowanie z tego procesu człowieka. Naukowcy tworząc BTSbota przeszkolili algorytmy uczenia maszynowego na ponad 1,4 miliona obrazów z prawie 16 tys. źródeł, w tym potwierdzonych supernowych, krótkich rozbłysków na powierzchniach gwiazd, gwiazd zmiennych i innych – czytamy także na portalu

Według Rehemtulla to co należy docenić w tych systemach to fakt, że kiedy obsługa ludzka kończy w danym dniu swoją pracę to BTSbot wykonuje analizy bez przerwy.

Źródło: dzienniknaukowy.pl

Czytaj też: Odkryto niezwykły błysk radiowy, który podróżował na Ziemię 8 mld lat!

Grafika tytułowa: Mohamed Nohassi / Unsplash